Uutiset

Stella Aaltonen: On päätettävä mihin liikennepalveluilla halutaan tähdätä

8.5.2019
-

MoveIT-hankkeen ensimmäisessä työpajassa 24.4. puhunut Turun kaupungin kärkihankkeiden liikennettä ja liikkumista koordinoiva Stella Aaltonen on saanut todistaa, miten Turussa on onnistuttu uudistamaan liikennepalveluja niin julkisen bussiliikenteen seutulippujen osalta kuin onnistuneesti tuotu liikennettä osaksi muita palveluita.

Aaltonen3MoveIT-hankkeen ensimmäisessä työpajassa 24.4. puhunut Turun kaupungin kärkihankkeiden liikennettä ja liikkumista koordinoiva Stella Aaltonen on saanut todistaa, miten Turussa on onnistuttu uudistamaan liikennepalveluja niin julkisen bussiliikenteen seutulippujen osalta kuin onnistuneesti tuotu liikennettä osaksi muita palveluita.

– Olemme aloittaneet viime syksynä Turun kaupunginteatterin kanssa lippuyhteistyön, jossa teatterilippuun sisältyy aina myös muutaman tunnin voimassa oleva Föli-joukkoliikennelippu. Eli kuljetaan teatteriin julkisilla!

Mutta mistä Aaltosen kokemuksen mukaan Vaasassa kannattaisi aloittaa liikennepalvelujen kehittäminen?

– Kokonaiskuvan muodostaminen on tärkeää. On tiedettävä mistä on olemassa dataa ja mistä ei. Myös erilaiset puutteet palveluissa on tunnistettava ja tiedettävä mitä palveluita on saatavilla ja kuinka kattavia ne ovat. On tärkeää saada tietoonsa mitä palveluiden käyttäjät toivovat. Toki se on usein haastavaakin, sillä käyttäjät eivät välttämättä osaa katsoa riittävän kauas tai osaa kaivata sellaisia palveluita, mitä ei vielä ole edes olemassa.

Aaltonen toteaa, että monen matkan lähtöpiste on omassa kodissa, ja olisikin syytä tarkastella onko siellä jotain mikä estää tai mahdollistaa pyöräilyn tai joukkoliikenteen hyödyntämisen:

– Onko pyörän käyttö kiinni vain omasta viitseliäisyydestä vai onko sen säilytys tai huolto erityisen hankalaa? Tottumus on tässäkin se suurin haaste. Totutuista liikkumistavoista on vaikea oppia pois, ehkä vertaistuki tässä auttaisi? Aaltonen pohti.

Turussa saatiin paljon palautetta, kun liikennepalveluita uudistettiin, mutta Aaltonen otti ilolla vastaan kaiken kritiikin:

– Kritiikki ei ole yksinomaan huonoa, vaan sen avulla voimme huomioida tiettyjä osa-alueita paremmin ja kehittää niitä edelleen. Palautteesta voi tulla ilmi yllättäviäkin asioita ja kaikki palaute täytyy ottaa tosissaan.

Turun liikennepalvelujen kehittämisen parhaana kohtana Aaltonen pitää Föli-brändin hyvää tunnistettavuutta ja sitä, miten nykyään asukkaat voivat yhdellä kolmen euron lipulla matkustaa koko alueen halki Naantalista Paraisiin saakka, eli alue ei ole ihan pieni.

– Joukkoliikenteen käyttö on kasvanut jatkuvasti, vaikka tosin nyt viime vuonna käyttö väheni johtuen Turun keskustan toriparkkityömaan mukanaan tuomista haasteista.

Aaltonen neuvoo Vaasan seutua nykytila-analyysin ja palvelujen aukkojen tunnistamisen jälkeen päättämään mihin liikennepalveluilla halutaan tähdätä. Tämän jälkeen on selvitettävä mitkä tahot ovat kiinnostuneita lähtemään mukaan prosessiin.

– Liikennepalveluiden kehittäminen on kuin muuttuva palapeli. Itse kuva ei muutu, mutta palapelin palaset muuttuvat jatkuvasti.

Seuraava askel liikennepalvelujen osalta Turussa on Aaltosen mukaan oman kerätyn datan hyödyntäminen. Hän myös heittää katseen pitkälle tulevaisuuteen:

– Turun ja Tukholman joukkoliikenteet voisivat olla jonain päivänä yhtenäisiä. Menet julkisilla satamaan ja laivamatkan jälkeen maksat metrolipun samalla matkakortilla kuin Turussakin. Myös luottokortilla maksaminen julkisissa on tulossa Turkuun ja se toimii aivan samoin kuin Lontoon metrossakin.

Lue lisää MoveIT-hankkeesta Lue lisää MoveIT-hankkeen työpajasta 24.4.

Tagit: