Sounio anser att branding är trolldom
Den 28 september var temat branding och talaren Lisa Sounio på Mind Club. Sounio är vd på Sonay Ab och författaren bakom boken Brändikäs, och underrubriken i Sounios anförande var utmanande "Vågar du vara korkad"?
Den 28 september var temat branding och talaren Lisa Sounio på Mind Club. Sounio är vd på Sonay Ab och författaren bakom boken Brändikäs, och underrubriken i Sounios anförande var utmanande "Vågar du vara korkad"?
Sounio försäkrade att branding är gratis och enkelt.
- Man ska identifiera det som ger en mest kraft. Och man behöver inte säga så mycket men säga det på ett så intressant sätt att det fastnar i huvudet med detsamma, påminde Sounio. - Branding är inte en vetenskap utan snarare trolldom.
- Branding är ditt ansikte och din själ, så du ska verkligen engagera dig själv, försäkrade Sounio. - Branding är lika med försäljning och de styrkor som säljs är egentligen fakta kombinerad med fiktion som utvecklats i motpartens huvud.
Sounio uppmanade dem som arbetar med städers och regioners varumärkesbyggande att omvandla de vanliga människornas historier till fängslande legender.
- Man ska uppfinna originalitet och personlig karisma på nytt, och de berättelser och historier som berättas ska vara så effektiva att de inte behöver reklam som effektmedel. Vasa är ändå en av Finlands mest potentiella orter, berömde Sounio.
MindClub-kvällarna ordnas av MediaCity och de hör till utvecklingshelheten kreativa branscher inom kohesions- och konkurrenskraftsprogrammet. Syftet med MindClub är att erbjuda deltagarna möjligheten att träffa andra företag och knyta nya kontakter, och förstås samtidigt höra intressanta anföranden.
På höstens första MindClub presenterades också Vasaföretaget MoodMedia Finland. Företaget har producerat bild-, doft- och bakgrundsmusiklösningar i över 2 000 företag eller affärer i Finland. Till exempel i Vasa kan man i över 50 affärer höra bakgrundsmusik som MoodMedia har skräddarsytt.