Brändäys on Sounion mielestä noituutta
MindClubissa puhuttiin brändäyksestä 28.9.
MindClubissa puhuttiin brändäyksestä 28.9.
Puhujana oli Sonay Oy:n toimitusjohtaja ja Brändikäs-kirjan kirjoittaja Lisa Sounio, jonka puheenvuoron alaotsikkona oli haastavasti "Vågar du vara korkad"?
Sounio vakuutti brändäämisen olevat ilmaista ja yksinkertaista.
- On tunnistettava juttuja, joista itse saa eniten virtaa. Eikä tarvitse sanoa paljon, mutta viestinsä on sanottava niin kiinnostavasti, että se jää kerralla mieleen, Sounio muistutti. - Brändäys ei ehkä ole tiedettä vaan enemmänkin noituutta.
- Brändäys on pärstää ja sielua, joten itsensä on laitettava likoon, Sounio vakuutti. - Brändäys on myyntiä ja ne myytävät vahvuudet ovat itse asiassa faktoja yhdistettyinä vastapuolen päässä syntyneeseen fiktioon.
Sounio kehotti kaupunkeja ja seutuja brändääviä muuttamaan tavisten tarinat lumoaviksi legendoiksi.
- Omaperäisyys ja henkilökohtainen karisma on keksittävä uudelleen, ja kerrottavien turinoiden ja tarinoiden on oltava niin tehokkaita, etteivät ne tarvitse mainostusta tehokeinoksi. Vaasa on kuitenkin Suomen potentiaalisimpia paikkoja, Sounio kehaisi.
MediaCityn järjestämä MindClub-tapahtuma kuuluu Koheesio- ja kilpailukykyohjelman luovien alojen kehittämiskokonaisuuteen ja tilaisuuden tarkoituksen on tarjota mahdollisuus tavata muita yrityksiä ja luoda uusia kontakteja sekä tietysti kuulla mielenkiintoisia puheenvuoroja.
Syksyn ensimmäisessä MindClubissa kuultiin Sounion puheenvuoron lisäksi vaasalaisyritys MoodMedia Finlandin esittely. MoodMedia Finland tuottaa kuva-, tuoksu- ja taustamusiikkiratkaisuja yli 2 000 yritykseen tai liikkeeseen Suomessa, ja Vaasassakin yli 50 liikkeessä voi kuulla esimerkiksi MoodMedian räätälöimää taustamusiikkia.