Nyheter

Som målsättning bättre fungerande kollektivtrafik mellan Vasa och Seinäjoki

19.11.2014
-

Hösten 2013 började Vasaregionen och Seinäjokiregionen utreda hur de kunde snabba upp tågtrafiken mellan städerna. Kvickare och bekvämare tågresa samt ett allt mer koncentrerat pendlingsområde var de största orsakerna till att utredningen gjordes. Arbetet har letts av Tero Voldi, som är trafiksakkunnig på Österbottens förbund.

Hösten 2013 började Vasaregionen och Seinäjokiregionen utreda hur de kunde snabba upp tågtrafiken mellan städerna. Kvickare och bekvämare tågresa samt ett allt mer koncentrerat pendlingsområde var de största orsakerna till att utredningen gjordes. Arbetet har letts av Tero Voldi, som är trafiksakkunnig på Österbottens förbund. Han berättar att utredningen snabbt utvidgades till att gälla även huvudvägarna 3 och 18.
- Båda landskapens kommuner kom genast med i projektet. Tack vare det kunde vi göra en bredare utredning. Vår målsättning är att intensifiera samarbetet mellan kommunerna och landskapen, säger Voldi. 

Logistikexpert Anna Måtts från Vasaregionens Utveckling Ab VASEK berättar att utredningens fokus legat på passagerartrafiken.
- Trafiken mellan Vasa och Seinäjoki är livlig. Det görs årligen cirka 150–200 miljoner resor mellan städerna och det förutspås att dessa siffror växer med 30 procent inom de närmaste åren. Efter att vår tågbana elektrifierades år 2011 har antalet arbetsresor som görs med tåg vuxit mest i hela Finland på sträckan mellan Vasa och Seinäjoki, berättar Måtts. 

Utredningen lyfte fram de faktorer som är problematiska för resenärer som far mellan Vasa och Seinäjoki. Utredningen koncentrerade sig inte endast på frågan hur trafiken mellan städerna kunde snabbas upp, utan också på kollektivtrafikens kvalitet och pris och hur dessa kunde utvecklas. Utredningen ska fungera som ett intressebevakningsverktyg då staten fattar nya beslut gällande trafiksatsningar. Det är ännu oklart hur arbetet för att förbättra kollektivtrafiken fortsätter, men visioner finns.

 

Anna Måtts från VASEK och Tero Voldi från Österbottens förbund berättar att antalet arbetsresor mellan Vasa och Seinäjoki förväntas växa med 30 procent inom de närmaste åren.

- Frågan är ju hurdan nivå det ska vara på servicen i vår kollektivtrafik för att en bilist ska börja använda sig av den? Det vore också fint om vi kunde länka ihop olika transportmedel. Då kunde passageraren göra alla resor med en biljett. Till exempel kunde resan fortsätta från järnvägstationen med buss. Vi vill inte att bussar och tåg ska tävla sinsemellan, utan att de ska komplettera varandra, ser Voldi.

Mest funderingar kring tidtabeller och biljetter

Resenärerna verkar inte prioritera det att kollektivtrafiken skulle vara snabbare. Milla Virta, som jobbar som intendent för Seinäjokis stadsorkester, reser mellan Vasa och Seinäjoki nästan dagligen. Hon tycker istället att tågtidtabellerna och biljetterna kunde ses över. Hon anser att tågtidtabellen är problematisk för det går till exempel tre morgontåg från Vasa under tiden kl. 5.50–7.31. Sedan följande tåg går först kl. 9.20.
- Varför far det inget tåg klockan åtta? Om jag vill hinna till ett möte som börjar klockan nio i Seinäjoki måste jag åka onödigt tidigt. Jag har inte heller sett att biljetterna mellan Vasa och Seinäjoki någon gång skulle säljas med nedsatt pris. Och då jag köper en seriebiljett innehåller den tio resor som alla är på enskilda biljetter. Hur skulle det vara exempelvis med ett laddningsbart kort istället? frågar hon.

Samtidigt gräver hon i sin väska för att visa de olika seriebiljetterna. Eftersom det går både Pendolino- och regionaltåg mellan städerna måste Virta köpa två olika buntar av seriebiljetter. Virta åker hellre med Pendolino tågen även om de är aningen dyrare.
- På Pendolino-tågen fungerar internet och i restaurangvagnen finns det utrymme att breda ut arbetspapper vid behov. I framtiden kunde alla tåg vara Pendolino-tåg, ler hon. 

Milla Virta åker mellan Vasa och Seinäjoki nästan dagligen. Hon önskar att tågtidtabellerna och biljettpriserna skulle justeras lite.

Virta känner många som pendlar mellan Vasa och Seinäjoki med bil, men på grund av hennes oregelbundna arbetstider kunde hon inte samåka med någon. Virta åker med egen bil endast de gånger då hennes arbetstider är omöjliga att passa ihop med kollektivtrafiken, eller om hon måste ha med sig mycket saker.
- Jag vill stöda kollektivtrafiken. Dessutom har jag bra med tid att arbeta på tåget, exempelvis läsa mejl innan den hektiska arbetsdagen börjar ordentligt. Jag tror att allt fler skulle välja tåg om tidtabellerna och biljettpriserna justerades lite.