Uutiset

Tavoitteena paremmin toimiva joukkoliikenne Vaasan ja Seinäjoen välille

19.11.2014
-

Syksyllä 2013 Vaasan ja Seinäjoen seudut lähtivät yhdessä selvittämään sitä, miten kaupunkien välistä raideliikennettä saataisiin nopeutettua. Joutuisa ja mukavampi junamatka sekä tiivistyvä työssäkäyntialue olivat pääsyitä sille, miksi nopeutta haluttiin lisätä. Selvitystyötä johtanut Pohjanmaan liiton liikenneasiantuntija Tero Voldi kertoo, että selvitys laajeni nopeasti raideliikenteestä koskemaan myös valtateitä 3 ja 18.- Mielestämme...

Syksyllä 2013 Vaasan ja Seinäjoen seudut lähtivät yhdessä selvittämään sitä, miten kaupunkien välistä raideliikennettä saataisiin nopeutettua. Joutuisa ja mukavampi junamatka sekä tiivistyvä työssäkäyntialue olivat pääsyitä sille, miksi nopeutta haluttiin lisätä. Selvitystyötä johtanut Pohjanmaan liiton liikenneasiantuntija Tero Voldi kertoo, että selvitys laajeni nopeasti raideliikenteestä koskemaan myös valtateitä 3 ja 18.
- Mielestämme selvitystyötä kannatti laajentaa, sillä maakuntien kunnat tulivat heti projektiin mukaan. Tavoitteenamme on tiivistää kuntien ja maakuntien välistä yhteistyötä, Voldi sanoo.

Selvitystyössä mukana ollut Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin logistiikka-asiantuntija Anna Måtts kertoo, että tehdyn selvitystyön painopisteenä on ollut matkustajaliikenne.
- Vaasan ja Seinäjoen välillä pendelöidään vilkkaasti. Alueella tehdään noin 150–200 miljoonaa matkaa vuosittain ja näihin lukuihin ennustetaan jopa 30 prosentin kasvua lähivuosina. Vuonna 2011 tapahtuneen radan sähköistämisen jälkeen Vaasan ja Seinäjoen välinen raiteilla kulkeva työmatkaliikenne on yksi Suomen eniten kasvaneista, Måtts taustoittaa.

Selvitystyössä ilmeni Vaasan ja Seinäjoen välisen matkustamisen ongelmakohdat. Måttsin mukaan selvityksessä tarkasteltiin nopeuden lisäksi matkojen ja eri liikennemuotojen laatua ja hintaa sekä sitä, mitä näiden parantamiseksi voitaisiin tehdä. Selvitystyön tarkoituksena on toimia työkaluna edunvalvonnassa sitten, kun tulevaisuuden liikennesijoituksista päätetään. Vielä on epäselvää, miten työ joukkoliikenteen parantamiseksi jatkuu, mutta visioita löytyy.

VASEKin Anna Måtts ja Pohjanmaan liiton Tero Voldi kertovat, että Vaasa–Seinäjoki -välillä kulkevalle työmatkaliikenteelle ennustetaan jopa 30 prosentin kasvua lähivuosina.

- Kysymyshän on se, että mikä palvelutaso joukkoliikenteessä tulisi olla, jotta autoilija siirtyy käyttämään sitä? Myös eri kulkumuotojen linkittäminen tulevaisuudessa olisi hienoa, jolloin matkustaja voisi hoitaa kaikki matkat yhdellä lipulla, vaikka hän haluaisikin jatkaa matkaa rautatieasemalta bussilla. Emme halua, että juna ja bussit kilpailevat keskenään, vaan että ne täydentävät toisiaan, näkee Voldi.

Aikataulut ja liput mietityttävät eniten

Joukkoliikenteen nopeus ei matkustajilta kysyttäessä vaikuta olevan kehityslistan ykkösenä. Seinäjoen kaupungin orkesterissa intendenttinä työskentelevä Milla Virta, joka matkustaa Vaasa–Seinäjoki -väliä miltei päivittäin, nostaa juna-aikataulut ja liput kehityslistan kärkeen. Juna-aikataulu on hänen mielestään haasteellinen, sillä Vaasasta lähtee esimerkiksi kolme aikaista aamujunaa aikavälillä klo 5.50–7.31. Siitä seuraava juna lähtee vasta klo 9.20.
- Miksi aikatauluissa ei ole klo 8.00 junaa Vaasasta? Jos haluan ehtiä palaveriin, joka alkaa Seinäjoella yhdeksältä, joudun lähtemään turhan aikaisin. Vaasa–Seinäjoki -lippujen hinnoissa ei myöskään ole näkynyt tarjouksia, ja kun ostaa sarjalipun, joka sisältää kymmenen matkaa, ovat nuo kymmenen matkaa myös kymmenellä eri lapulla. Miten olisi ladattava kortti näiden lappujen sijaan? Virta ehdottaa.

Samalla hän kaivaa laukustaan esille ostamansa sarjaliput. Koska Vaasa–Seinäjoki -välillä kulkee sekä taajamajunia että Pendolinoja, on Virran ostettava kaksi eri sarjalippunivaskaa. Virta pitää enemmän Pendolino-junista, vaikka niiden lipunhinta onkin kalliimpi.
- Niissä toimii aina netti, ja ravintolavaunussa on hyvin tilaa levittää työpaperit. Kaikki junat voisivat tulevaisuudessa olla Pendolinoja, hän hymyilee.

Milla Virtaa kulkee Vaasasta Seinäjoelle lähes päivittäin. Hän toivoo muutosta juna-aikatauluihin sekä lippuihin.

Virta tuntee monia, jotka kulkevat saman työmatkan autolla, mutta kimppakyytijärjestely ei onnistunut Virran vaihtelevien työaikojen vuoksi. Virta valitsee kulkuvälineeksi oman auton vain, jos työaikataulu on mahdoton tai jos hänen on kuljetettava myös tavaroita kaupunkien välillä.
- Lähtökohtaisesti kannatan julkisia kulkuneuvoja. Junassa on myös hyvin aikaa tehdä töitä, kuten tarkistaa sähköpostit ennen hektisen työpäivän alkua. Uskon, että useampi valitsisi junan, jos aikatauluja ja lippujen hintoja voitaisiin hieman muuttaa.