#Snöörit erövrar YouTube-kanalen
VASEK är med i att förverkliga en alldeless ny marknadsföringsformat. Vasa universitet och Vasa yrkeshögskola vill tillsammans med Vasa stad och VASEK lyfta upp regionens image som högskolestad.
VASEK är med i att förverkliga en alldeless ny marknadsföringsformat. Vasa universitet och Vasa yrkeshögskola vill tillsammans med Vasa stad och VASEK lyfta upp regionens image som högskolestad.
I ett nötskal handlar denna marknadsföringskampanj om en YouTube-serie, där nio teknikstuderande från Vasa, dvs. #Snöörit, berättar på sina egna videor om sina liv och studier samt lockar ungdomar att välja teknik som bransch och Vasa som studieort. Samtidigt tävlar #Snöörit sinsemellan om en mäktig summa på 10 000 euro.
I serien ska de nio deltagarna lösa uppgifter som verkar vara nästan omöjliga och hamnar i situationer som man kan lösas med påhittighet, fantasi samt med hurtigt humör. En sådan här reality-artad videoblog-serien har man, så vitt vi vet, aldrig tidigare använts i marknadsföringskampanjer.
– VASEK är med i kampanjen, eftersom vi vill göra Vasaregionen mera känd bland ungdomar. Energibranschen behöver hela tiden nya kunniga proffs. Då en ung människa väljer studierna inom teknik i Vasa, har hen, efter att blivit färdig med studierna, de bästa möjligheterna i landet att få ett jobb i ett internationellt energiteknologiföretag i världsklass, berättar marknadsföringschef Mari Kattelus från VASEK.
Varför YouTube?
– YouTube därför att det är en kanal som följs flitigt av målgruppen. De traditionella marknadsföringssätten når inte ungdomar. Man måste alltså synas där ungdomarna rör sig, konstaterar Kattelus.
Det lönar sig att följa #Snöörit på YouTube, Facebook och Instagram, både på de officiella kampanjsidorna och på deltagarnas egna #snööri-kanaler.
Läs mera i pressmeddelandet (på finska)
[contact_member,name=Mari Kattelus,id=4,details=Name]