Nyheter

Smärtpunkter i företagsköp – hjälp finns för både säljare och köpare

Vi frågade ägarskiftesexperter vilka är de vanligaste smärtpunkterna i företagsköp och hur man hanterar dem

pexels shvets production 7176319

Vi frågade ägarskiftesexperter vilka är de vanligaste smärtpunkterna i företagsköp och hur man hanterar dem

– Företagarna tycker ofta att den svåraste frågan i en företagsaffär är att hitta rätt köpare och förhandla fram bra försäljningspris för företaget. Företagaren måste först hitta en köpare som har intresse och förmåga att köpa företaget och fortsätta att driva det. De måste sedan förhandla med köparen om försäljningsvillkoren och priset, och specifikt ett sådant pris som återspeglar företagets verkliga värde och ger rättvis kompensation för det arbete och investeringar som företagaren gjort tidigare, listar direktör för företagstjänster Kjell Nydahl.

– Ett annat perspektiv på samma fråga är att det företag som säljs kanske inte är tillräckligt lönsamt, så att den nya ägaren inte kommer att kunna betala sig en rimlig lön med företagets intäkter och betala låneamorteringar och ränta. Ofta är företaget också för beroende av ägaren och hens know-how, så det är svårt att överföra kunskapen till den nya ägaren. Det lönar sig att ta hänsyn till dessa saker innan du går in i försäljningsprocessen, fortsätter Nydahl.

Andra utmaningar som företagare kan möta när de säljer ett företag:

  1. Förberedelse av företaget för försäljning, till exempel att upprätthålla ordning i ekonomisk dokumentation och kontrakt. Processen är lång, så allokera tillräckligt med tid. Ladda ner Företagets minneslista, vilket också hjälper säljaren med försäljningsprocessen. 

  2. Hitta potentiella köpare. Kontakta utvecklingsbolaget i ditt område, de känner också till företag som är i tyst försäljning i regionen.

  3. Fastställande av företagets värde och att förhandla priset med köparen. En ägarskiftesexpert hjälper till med dessa, boka tid

  4. Avtalshantering: sekretessavtal, intentionsavtal och köpebrev så att det inte uppstår oklarheter i efterhand.

  5. Att ta hand om och informera personalen om försäljningsprocessen och dess effekter.

  6. Skatteoptimering, vilka åtgärder kan minska skattepåföljder av köpet. Och annars också att ta reda på juridiska och skattemässiga frågor under försäljningsprocessen. Via oss får du tillgång till expertisen i vårt expertnätverk, boka tid för att diskutera dina behov.

Att köpa ett företag kräver grundlig forskning och analys

– För köparen kan den svåraste delen av företagsköpsprocessen vara att hitta rätt företag. Den första utmaningen är att hitta ett företag som uppfyller deras behov och målsättning. Detta kräver grundlig forskning och analys av marknaden och olika företag, säger ägarskiftesrådgivare Antti Alasaari och fortsätter:

– En annan svår sak är att bestämma företagets värde. På samma sätt måste köparen förstå företagets verkliga värde och dess potential i framtiden. Detta kan vara utmanande eftersom det finns många faktorer som påverkar värdering så som ekonomiska resultat, marknadstrender, konkurrenter, kunder och produkter.

Andra potentiella utmaningar för företagsköpare:

  1. Att få finansiering. Köparen behöver ofta finansiering för att köpa ett företag. Detta kan vara utmanande eftersom banker och andra finansinstitut vanligtvis kräver en noggrann bedömning av företagets ekonomiska situation och potential innan de beviljar finansiering. Boka tid till ägarskiftesrådgivning, vi hjälper dig att ansöka om finansiering. 

  2. Finansiering behövs ofta inte bara för köpesumman utan också för rörelsekapital och att utveckla verksamheten. När det gäller återbetalning måste det beaktas att den nya företagaren förutom ränta och låneamorteringar ska få en rimlig lön för sitt arbete. Som regel förutsätter företagsköp också självfinansiering från köparen, vanligtvis minst 10–20 %.

  3. Förseningar i försäljningsprocessen på grund av köparens finansieringsutmaningar. Därför bör säljaren göra inköpspriset så fördelaktigt som möjligt genom att separera/sälja tillgångar som inte hör till verksamheten. I vissa fall förväntar man sig att säljaren finansierar en del av köpesumman. 

  4. Hantering av Due Diligence-processen. Due diligence-processen är en viktig del av ett företagsköp och som inkluderar en översyn av företagets ekonomiska, juridiska och skattemässiga situation. Företagsköparen måste se till att hantera due diligence-processen effektivt och få all nödvändig information innan köpebrevet antecknas. Ladda ner Företagets minneslista 

  5. Integrationshantering. När ett företagsköp har genomförts måste köparen se till att integrationsprocessen går som planerat och att det nya företaget smidigt smälter samman med den eventuella befintliga verksamheten. Detta kan vara utmanande eftersom det kräver noggrann planering, samarbete och ledarskap mellan alla parter. Det skulle vara bra om den tidigare ägaren kan vara med och hjälpa den nya företagaren att komma igång.

Boka tid till avgiftsfri ägarskiftesrådgivning om du håller på att köpa eller sälja ett företag!

 

Taggar: