Uutiset

Yrityskaupan kipukohdat – apua tarjolla sekä myyjälle että ostajalle

Kysyimme omistajanvaihdosasiantuntijoilta, mitkä ovat yrityskauppojen yleisimmät kipukohdat ja miten niistä selvitä

pexels shvets production 7176319

Kysyimme omistajanvaihdosasiantuntijoilta, mitkä ovat yrityskauppojen yleisimmät kipukohdat ja miten niistä selvitä

– Yrittäjien mielestä usein vaikeinta yrityksen myymisessä on löytää se juuri oikea ostaja ja neuvotella yritykselle sopiva myyntihinta. Yrittäjän on ensin löydettävä ostaja, jolla on kiinnostusta ja kykyä ostaa yritys ja jatkaa sen toimintaa. Sen jälkeen heidän on neuvoteltava ostajan kanssa myyntiehdot ja -hinta, ja nimenomaan sellainen hinta, joka heijastaa yrityksen todellista arvoa ja tarjoaa oikeudenmukaisen korvauksen yrittäjän aiemmin tekemälle työlle ja sijoitukselle, yrityspalvelujohtaja Kjell Nydahl listaa.

– Toinen näkökulma samaan asiaan on se, että myytävä yritys ei ehkä ole riittävän kannattava, joten uusi omistaja ei pysty yrityksen tuotolla maksamaan itselleen kohtuullista palkkaa ja maksamaan lainanlyhennyksiä ja korkoja. Usein yritys on myös liian riippuvainen omistajasta ja hänen osaamisestaan, joten osaamisen siirtäminen uudelle omistajalle on hankalaa. Nämä asiat kannattaa hoitaa kuntoon jo ennen myyntiprosessiin ryhtymistä, Nydahl jatkaa.

Muita haasteita, joita yrittäjät voivat kohdata yrityksen myynnissä:

  1. Yrityksen valmistelu myyntiin, kuten taloudellisen dokumentaation ja sopimusten järjestäminen. Prosessi on pitkä, joten varaa riittävästi aikaa. Lataa avuksesi Yrityksen ostajan muistilista, joka auttaa myös myyjää yrityksen myyntikuntoon laittamisessa. 
  2. Potentiaalisten ostajien löytäminen. Ota yhteyttä oman alueesi kehitysyhtiöön, heillä on tiedossa myös seudulla hiljaisessa myynnissä olevia yrityksiä.
  3. Yrityksen arvon määrittäminen ja hintaneuvottelut ostajan kanssa. Omistajanvaihdosasiantuntija auttaa näissä, varaa aika tapaamiselle
  4. Sopimusten hallinta: salassapitosopimus, aiesopimus ja kauppasopimus niin, ettei jälkeenpäin tule epäselvyyksiä.
  5. Henkilöstöstä huolehtiminen ja heille tiedottaminen myyntiprosessista ja sen vaikutuksista.
  6. Verotuksen optimointi, millä toimilla voidaan keventää kaupan veroseuraamuksia. Ja ylipäänsä oikeudellisten ja verotuksellisten kysymysten selvittäminen ja käsitteleminen myyntiprosessin aikana. Kauttamme saat käyttöösi myös asiantuntijaverkostomme osaamisen, varaa aika niin keskustellaan tarpeistasi. 

Yrityksen ostaminen vaatii perusteellista tutkimusta ja analyysiä

– Myös yrityksen ostajan kannalta vaikeinta yrityskauppaprosessissa voi olla oikean yrityksen löytäminen. Ensimmäinen haaste on löytää yritys, joka vastaa heidän tarpeitaan ja tavoitteitaan. Tämä edellyttää perusteellista tutkimusta ja analyysia markkinoista ja eri yrityksistä, omistajanvaihdosneuvoja Antti Alasaari toteaa ja jatkaa:

– Toinen vaikea asia on yrityksen arvon määrittäminen. Yhtä lailla yrityksen ostajan on ymmärrettävä yrityksen todellinen arvo ja sen potentiaali tulevaisuudessa. Tämä voi olla haastavaa, koska arvonmääritykseen liittyy monia tekijöitä, kuten taloudellinen suorituskyky, markkinatrendit, kilpailijat, asiakkaat ja tuotteet.

Muita yrityksen ostajan kokemia haasteita:

  1. Rahoituksen järjestäminen: Yrityksen ostaja tarvitsee usein rahoitusta yrityksen ostamiseen. Tämä voi olla haastavaa, koska pankit ja muut rahoituslaitokset vaativat yleensä tarkkaa arviointia yrityksen taloudellisesta tilanteesta ja potentiaalista, ennen kuin myöntävät rahoitusta. Varaa aika omistajanvaihdosneuvontaan, me autamme sinua rahoituksen hakemisessa. 
  2. Rahoitusta tarvitaan kauppahinnan lisäksi usein myös käyttöpääomaksi ja toiminnan uudistamiseen. Takaisinmaksukyvyssä pitää huomioida, että korkojen ja lyhennysten lisäksi uuden yrittäjän pitäisi saada työstään kohtuullinen palkka. Pääsääntöisesti yrityskaupoissa edellytetään ostajalta myös omarahoitusta, tyypillisesti vähintään 10–20 %.
  3. Myyntiprosessin pitkittyminen ostajan rahoitushaasteiden vuoksi. Tämän vuoksi kauppahinta tulisi saada mahdollisimman edulliseksi irrottamalla/myymällä toimintaan kuulumaton omaisuus. Joissain tapauksissa odotetaan myyjän jäävän osaksi rahoittamaan kauppaa.
  4. Due diligence -prosessin hallinta. Due diligence -prosessi on tärkeä osa yrityskauppaa ja sisältää yrityksen taloudellisen, oikeudellisen ja verotuksellisen tilanteen tarkastelun. Yrityksen ostajan on varmistettava, että hallitsee due diligence -prosessia tehokkaasti ja saa sitä kautta kaiken tarvittavan tiedon ennen kaupan tekemistä. Lataa avuksesi Yrityksen ostajan muistilista
  5. Integroinnin hallinta. Kun yrityskauppa on tehty, yrityksen ostajan on varmistettava, että integrointiprosessi sujuu suunnitellusti ja että uusi yritys sulautuu sujuvasti mahdollisesti olemassa olevaan liiketoimintaan. Tämä voi olla haastavaa, koska se vaatii tarkkaa suunnittelua, yhteistyötä ja johtamista kaikkien osapuolten välillä. Tässä on hyvä, jos edellinen omistaja voi olla mukana auttamassa uutta yrittäjää alkuun.

Varaa aika maksuttomaan omistajanvaihdosneuvontaan, jos olet ostamassa tai myymässä yritystä!

Tagit: