Slutrapporterna från FAIR- och NOBEL ger insikter i framtidens logistik i Norden
Det tvååriga FAIR-projektet (Finding innovations to Accelerate the Implementation of Electric Regional Aviation) är ett nordiskt samarbetsprojekt som stöder en tidig och effektiv kommersialisering av elflyg i Kvarken och Nordland.
Det tvååriga FAIR-projektet (Finding innovations to Accelerate the Implementation of Electric Regional Aviation) är ett nordiskt samarbetsprojekt som stöder en tidig och effektiv kommersialisering av elflyg i Kvarken och Nordland.
Elflyg kommer att vara ett verkligt alternativ till att resa från en plats till en annan inom en snar framtid. De är särskilt attraktiva i regionala öst–västliga sammanhang och särskilt konkurrenskraftiga när de flyger över naturliga hinder som havet eller bergen.
Projektets slutrapport beskriver hur regionen ska gå vidare för att möjliggöra regionala elflyg.
- Bekanta dig med FAIR-projektets slutrapport
- Läs även Kvarkenrådets nyhet: FAIR-projektet har kartlagt vad som krävs för att bli en tidig implementerare av elflyg
VASEK finansierade FAIR-projektet, och turismbranschens projektchef Peter Källberg, som var involverad i styrgruppens aktiviteter, är nöjd med både projektets resultat och resultatet av slutrapporten:
– Arbetet som gjordes i projektet ger en mycket bra grund inför fortsatt planering av elflygens etablering. Man fick en första insikt i vad som krävs i form av infrastruktur, hur ett linjenät kunde se ut och innovativa exempel på hur framtida bokningssystem kunde se ut.
NOBEL-projektet fokuserade på logistikflöden i batterifabriker
Projektet Nordic Battery Belt Logistics, som också avslutas i oktober 2022, fokuserade på logistikflödena för batterifabriker som planeras i Kvarkenregionen. Projektet utvecklade en strategi för att främja hållbara och kostnadseffektiva transporter i regionen ur ett gränsöverskridande perspektiv. Insatsen är att få en bättre förståelse för vilken typ av nya logistiska flöden som kan utvecklas till regionen till följd av de planerade batterifabrikerna.
VASEKs logistikexpert Anna Måtts-Fransén var nära involverad i projektets arbete och är nöjd med hur samarbetet mellan de tre olika länderna har intensifierats.
– Den gemensamma slutkonferensen för FAIR- och NOBEL-projekten i september samlade nätverk från tre länder och från båda projekten. Projektets slutrapport kommer att fungera som en plattform och databank för fortsättningen av arbetet. Slutrapporten utforskar leveranskedjorna för råvaror, klargör flaskhalsar och täcker även utvecklingen av Vasa hamn och järnvägsförbindelsen, säger Måtts-Fransén.
-
Läs även Kvarkenrådets nyhet: Hamnarna och lokala leveranskedjor behöver utvecklas för att leva upp till kommande behov
-
Läs mera om slutkonferensen: Samarbete behövs när man försöker attrahera kompetent arbetskraft