Uutiset

FAIR- ja NOBEL-loppuraportit tarjoavat oivalluksia tulevaisuuden pohjoismaisesta logistiikasta

26.10.2022
-

Kaksivuotinen, lokakuun lopussa 2022 päättyvä FAIR-hanke (Finding innovations to Accelerate the Implementation of Electric Regional aviation) on pohjoismainen yhteistyöhanke, joka tukee sähkölentojen varhaista ja tehokasta kaupallistamista Merenkurkun ja Nordlandin alueilla.

pexels mike 192364

Kaksivuotinen, lokakuun lopussa 2022 päättyvä FAIR-hanke (Finding innovations to Accelerate the Implementation of Electric Regional aviation) on pohjoismainen yhteistyöhanke, joka tukee sähkölentojen varhaista ja tehokasta kaupallistamista Merenkurkun ja Nordlandin alueilla.

Sähkölentokoneet ovat lähitulevaisuudessa ihan todellinen vaihtoehto millä liikkua paikasta toiseen. Ne ovat erityisen houkuttelevia alueellisissa itä-länsi-yhteyksissä ja erityisen kilpailukykyisiä ylitettäessä luonnollisia esteitä, kuten merta tai vuoria.

Hankkeen loppuraportissa kuvataan, miten alueen tulisi edetä alueellisten sähkölentojen mahdollistamiseksi.

VASEK rahoitti FAIR-hanketta ja sen ohjausryhmän toiminnassa mukana ollut matkailualan projektipäällikkö Peter Källberg on tyytyväinen niin hankkeen aikaansaannoksiin kuin loppuraportin antiinkin:

– Hankkeessa tehty työ tarjoaa erittäin hyvän perustan sähkölentojen suunnittelun jatkumiselle. Saimme hyvän käsityksen siitä, mitä infrastruktuurin kannalta vaaditaan, miltä reittiverkko voisi näyttää sekä innovatiivisia esimerkkejä siitä, miltä tulevat varausjärjestelmät voisivat näyttää.

NOBEL-hankkeessa akkutehtaiden logistiikkavirrat keskiössä

Niin ikään lokakuussa 2022 päättyvässä Nordic Battery Belt Logistics -hankkeessa keskityttiin Merenkurkun alueelle suunniteltavien akkutehtaiden logistiikkavirtoihin. Hankkeessa laadittiin strategia, jonka tarkoituksena on edistää kestäviä ja kustannustehokkaita kuljetuksia alueella valtionrajat ylittävästä näkökulmasta. Pyrkimyksenä on saada parempi käsitys siitä, millaisia uusia logistiikkavirtoja alueelle voi kehittyä suunnitteilla olevien akkutehtaiden seurauksena.

VASEKin logistiikka-asiantuntija Anna Måtts-Fransén oli tiiviisti mukana hankkeen toiminnassa ja on tyytyväinen siihen, miten yhteistyön kolmen eri maan välillä tiivistyi entisestään.

– FAIR- ja NOBEL-hankkeiden yhteinen loppukonferenssi syyskuussa kasasi yhteen verkostot kolmesta maasta ja kummankin hankkeen tiimoilta. Hankkeen loppuraportti toimii alustana ja tietopankkina työn jatkoa ajatellen. Loppuraportissa selvitetään raaka-aineiden toimitusketjuja, selvitetään pullokauloja ja sivutaan myös Vaasan sataman ja raideyhteyden kehittämistä, Måtts-Fransén kertoo.

 

Tagit: