Skyddade IPR-rättigheter fungerar som en grundsten när företagets varumärke byggs
Att skydda företagets varumärke eller patent ger flera fördelar, särskilt för företag som är verksamma på den internationella marknaden. Varumärket är ett kännetecken, likasom logon, för företagets produkter eller tjänster. Speciellt i Kina är det viktigt att skydda sina produkter.
Timo Sivula, Mauri Lieskoski ja Marko Salminen fick rikligt med information om IPR-rättigheterna i Kina från Ipriqs Erkki Holmila.
Att skydda företagets varumärke eller patent ger flera fördelar, särskilt för företag som är verksamma på den internationella marknaden. Varumärket är ett kännetecken, likasom logon, för företagets produkter eller tjänster. Speciellt i Kina är det viktigt att skydda sina produkter.
Vid en ansökan om varumärkesregistrering i Finland eller i EU rekommenderas det att göra en ansökan även till andra länder inom sex månader.
– När man har fått sitt varumärke registrerat i Finland, bör det registreras även i andra länder inom sex månader. Den som registrerat ett varumärke har nämligen sex månaders förtur. Under den tiden får inte någon annan registrera ett liknande varumärke i ett annat land, säger Erkki Holmila från juristbyrå Ipriq.
Det lönar sig att ansöka om varumärkesregistrering utomlands inom sex månader efter det att ansökan lämnats in i Finland eller i EU.
Om du inte ansökt om registrering för ditt varumärke i Kina inom sex månader kan någon annan registrera samma varumärke.
– Efter det är det mycket svårt för varumärkets ursprungliga registrerare att erhålla varumärkets rättigheter för sig själv.
Även storföretag har haft svårigheter med sina varumärken på den kinesiska marknaden. Apple har exempelvis förlorat en rättegång mot ett kinesiskt företag. Ifrågavarande företag hade fått varumärkesskydd för iPad-varumärket, och Apple var tvungen att betala en väsentlig ersättning för att få varumärket för sig själv.
Respekt för immaterialrättigheterna fortsätter dock att växa i Kina och myndigheterna arbetar hårt för att bekämpa förfalskningar. Ofta uppstår problemen inte som följd av att man har stulit varumärket.
– Ett typiskt problem uppstår när två företag har ett slumpvist liknande namn. Dessa ärenden kommer att lösas på basen av ansökningsdatumet, säger Jarmo Talvitie från Ipriq.
Registrering av varumärket underlättar sökning efter nya samarbetspartners
Varumärkesregistrering gör det lättare att få lokala företagspartners. Exempelvis japanska företag är mycket noggranna med att sina företagspartners har sin verksamhet skyddad. Enligt Zhang Luli, som är vd på företaget Fortune High Oy, behövs varumärkesskyddet i Kina speciellt för att locka till sig investeringar från lokala företag.
En växande varumärkeskännedom märks även i ökad uppskattning av ® -märket, som återspeglar ett registrerat varumärke. Det här märket får inte användas förrän produkten har registrerats.
– Att skydda sina IPR-rättigheter är grunden för att bygga hela företagets varumärke, säger Talvitie.
Varumärket är landsspecifikt, så en registrering i varje enskilt land kan bli dyrt. Talvitie påpekar dock att varumärkesskydd inte bör ses som en kostnadspost, utan som en investering.
– Ett patent är vanligtvis dyrare än ett varumärke. Båda måste man vara beredd att försvara, som igen kräver pengar. Fråga alltid IPR-specialister om råd, säger Holmila och Talvitie.
Intresserade företagare fick information om att skydda IPR-rättigheter i Kina. På bild från vänster Mauri Lieskoski, Marko Salminen, Erkki Holmila, Zhang Luli, Jarmo Talvitie ja Lasse Pohjala.
Det är inte alltid lätt att starta affärsverksamhet i ett nytt land och kultur, därför behövs skolning. Kontakter till Kina har redan öppnats med hjälp av Cleantech Kvarken-projektet.
– Vi erbjuder IPR-utbildning för företag, eftersom de ofta funderar på att skydda och försvara sina produkträttigheter i Kina, berättar VASEKs Senior Business Advisor Lasse Pohjala.
Utbildningstillfället i Vasa den 6 juni var riktat mot Vasaföretag som reser till Peking 11–15.6.2018.
Under de senaste två åren har möten med kinesiska företag genomförts på plats både i Kina och i Finland men även via videoförbindelser. Här har vi haft stor hjälp av Fortune High Oy, som har grundats i Vasa. De Vasaföretag, som vill träffa utländska företag inom Fortune Highs nätverk, får råd och coaching före mötena.
Mer information
[contact_member,name=Lasse Pohjala,id=15,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-Email-MemberPhoto]
Cleantech Kvarken är ett interregionalt Botnia-Atlantica projekt som finansieras av EU:s regionala utvecklingsfond, Österbottens förbund, Region Västerbotten, Umeå och Örnsköldsviks kommuner, Umeå Energi, Vasa stad och VASEK.