IPR-oikeuksien suojaaminen on kivijalka yrityksen brändin rakentamiselle
Yrityksen tavaramerkin tai patentin suojaaminen tuo useita etuja varsinkin kansainvälisillä markkinoilla toimiville yrityksille. Tavaramerkki on yrityksen tuotteiden tai palveluiden tunnus, kuten logo. Erityisen merkittävää niiden suojaaminen on Kiinassa.
Timo Sivula, Mauri Lieskoski ja Marko Salminen saivat paljon informaatiota IPR-oikeuksista Kiinassa Ipriqin Erkki Holmilalta.
Yrityksen tavaramerkin tai patentin suojaaminen tuo useita etuja varsinkin kansainvälisillä markkinoilla toimiville yrityksille. Tavaramerkki on yrityksen tuotteiden tai palveluiden tunnus, kuten logo. Erityisen merkittävää niiden suojaaminen on Kiinassa.
Kun hakee tavaramerkin rekisteröintiä Suomessa tai EU:ssa, kannattaa rekisteröintiä hakea myös muissa maissa viimeistään kuuden kuukauden sisällä.
– Kun rekisteröi tavaramerkin Suomessa, on rekisteröinnit tehtävä muissa maissa viimeistään kuuden kuukauden sisällä. Tavaramerkin rekisteröijällä on nimittäin kuuden kuukauden etuoikeus. Sen aikana kukaan muu ei saa rekisteröidä samaa tavaramerkkiä toisessa maassa, Ipriq-lakitoimiston Erkki Holmila sanoo.
Ipriqin Erkki Holmilan mukaan yrityksien kannattaa hakea tavaramerkin rekisteröintiä ulkomailla kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hakemuksen on jättänyt Suomessa tai EU:ssa.
Jos tavaramerkkiään ei ole hakenut rekisteröitäväksi Kiinassa kuuden kuukauden sisällä, voi joku toinen rekisteröidä saman tavaramerkin.
– Sen jälkeen tavaramerkin alkuperäisen rekisteröijän on todella hankalaa saada tavaramerkkinsä oikeuksia itselleen, Holmila kertoo.
Suuyrityksilläkin on ollut hankaluuksia tavaramerkkiensä kanssa Kiinan markkinoilla. Apple on esimerkiksi hävinnyt oikeusjutun kiinalaista yritystä vastaan. Kyseinen yritys oli saanut tavaramerkkisuojan iPad-tavaramerkille, ja Apple joutui maksamaan huomattavan korvauksen merkin haltijalle saadakseen tämän merkin itselleen.
IPR-oikeuksien kunnioitus on kuitenkin kasvamassa Kiinassa, ja viranomaiset työskentelevät väärennösten torjumisen eteen. Ongelmat eivät useinkaan johdu tavaramerkin varastamisesta.
– Tyypillinen ongelma on, että kahdella yhtiöllä on sattumalta samankaltainen nimi. Nämä tapaukset ratkeavat hakemuksen jättöpäivän perustella, Jarmo Talvitie Ipriqistä sanoo.
Tavaramerkin rekisteröinti helpottaa yrityskumppanien saamista
Tavaramerkin rekisteröinti helpottaa myös paikallisten yrityskumppaneiden saamista. Esimerkiksi japanilaiset yritykset ovat todella tarkkoja siitä, että niiden yrityskumppanit ovat suojanneet toimintansa. Fortune High -yrityksen toimitusjohtaja Zhang Lulin mukaan Kiinassa puolestaan tavaramerkkisuojaa tarvitaan investointien hakemiseen paikallisilta yrityksiltä.
Bränditietoisuuden kasvu näkyy myös rekisteröitynyttä tavaramerkkiä kuvaavan ®-merkin arvostuksen kasvuna. Kyseisen merkin saa käyttöönsä vasta, kun tuotteen on rekisteröinyt.
– IPR-oikeuksien suojaaminen on kivijalka koko yrityksen brändin rakentamiselle, Talvitie toteaa.
Tavaramerkki on maakohtainen, joten joka maassa erikseen tehtävä rekisteröinti voi olla kallista. Talvitie kuitenkin huomauttaa, että tavaramerkin suojausta ei pidä nähdä kulueränä, vaan investointina.
– Patentti on tyypillisesti tavaramerkkiä kalliimpi. Kumpaakin niistä on oltava valmis puolustamaan, mihin taas kuluu rahaa. Aina kannattaa kysyä IPR-asiantuntijoilta neuvoa, Holmila ja Talvitie sanovat.
Kiinnostuneet yrittäjät saivat tietoa IPR-oikeuksien suojaamisesta Kiinassa. Kuvassa vasemmalta Mauri Lieskoski, Marko Salminen, Erkki Holmila, Zhang Luli, Jarmo Talvitie ja Lasse Pohjala.
Uudessa maassa ja kulttuurissa liiketoiminnan aloittaminen ei ole yksinkertaista, joten koulutusta tarvitaan. Yhteyksiä Kiinaan onkin avattu Cleantech Kvarken -projektin avulla.
– Tarjoamme yrityksille IPR-valmennusta, sillä yritykset pohtivat usein tuoteoikeuksiensa suojaamista ja puolustamista Kiinassa, VASEKin Senior Business Advisor Lasse Pohjala sanoo.
Vaasan koulutustilaisuus 6. kesäkuuta oli suunnattu 11.–15.6.2018 Pekingiin matkaaville vaasalaisyrityksille.
Viimeisen kahden vuoden aikana tapaamisia kiinalaisten yritysten kanssa on toteutettu niin Kiinassa, Suomessa kuin videoyhteyksin. Tässä apuna on ollut Vaasassa perustettu Fortune High Oy. Sen verkoston yrityksiä tapaamaan lähtevät vaasalaisyritykset saavat neuvoja ja valmennuksia ennen tapaamisia.
Lisätietoja
[contact_member,name=Lasse Pohjala,id=15,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-Email-MemberPhoto]
Cleantech Kvarken on rajat ylittävä Botnia-Atlantica -hanke, jonka rahoitus tulee EU:n aluekehitysrahastosta, Pohjanmaan liitolta, Region Västerbottenilta, Uumajan ja Örnsköldsvikin kunnilta, Umeå Energiltä, Vaasan kaupungilta ja VASEKilta.