Nyheter

Sex tips för företagets köpare

30.12.2022
-

Att köpa ett företag är ett alternativ till att starta ett nytt företag. Ett företagsköp kan även vara ett sätt att skapa tillväxt i ett befintligt företag, det kan även ske så att man köper ut en konkurrent från marknaden. Oavsett situation, är det mycket viktigt att noggrant bekanta sig med köpeobjektet. Det vill säga, gör en due diligence-granskning.

bernd klutsch nE2HV5AUXFo unsplash

Företagets minneslista ger flera tips vid ett företagsköp

Att köpa ett företag är ett alternativ till att starta ett nytt företag. Ett företagsköp kan även vara ett sätt att skapa tillväxt i ett befintligt företag, det kan även ske så att man köper ut en konkurrent från marknaden. Oavsett situation, är det mycket viktigt att noggrant bekanta sig med köpeobjektet. Det vill säga, gör en due diligence-granskning.

De saker som man måste tänka på och ta reda på vid en due diligence-granskning, finns uppräknade i Företagets minneslista, som publicerades i november. Granskningen gör det möjligt för köparen att ta fram väsentlig information och identifiera riskerna i det företag som är föremål för en företagsaffär. Säljaren kan också dra nytta av listan, man kan vid en förhandsgranskning upptäcka brister vilka kan åtgärdas innan affären och se till att dokumenten är i skick innan förvärvsförhandlingarna börjar.

Spegla minneslistan till verksamheten i det företag som köps

Minneslistan innehåller information om företagets egendom, personal, kommersiellt material, ekonomi och finansiering, avtal och juridik, miljöansvars, försäkringar, informationssystem och skatter.

Ägarskiftesrådgivaren betonar att alla punkter i minneslistan inte gäller för alla företag, å andra sidan kan det också saknas något och därför är det värt att titta igenom listan noggrant och spegla den till verksamheten i företaget som man tänker köpa. Granskningen är särskilt viktig när man köper majoriteten av aktierna i ett företag, då kommer köparen att ansvara även för ifrågavarande företags historia.

Ägarskiftesrådgivaren ger tips

  1. Personalens betydelse har ökat under arbetskraftsbristen. Köparen bör kontrollera att arbetsavtalen för alla anställda har gjorts korrekt.
  2. I allmänhet ökar noggrant utformade, giltiga avtal företagets värde. Rådgivaren påminner om att kontrollera avtalsfrågor, särskilt när man köper ett litet företag.

    – I allmänhet kommer cirka 80 procent av kunderna även i fortsättningen att vara kunder till den nya ägaren, därför är det viktigt att alla muntliga avtal skrivs ner. Företagaren kan skylla på oss företagsrådgivare, om kunderna frågar varför ett samarbete som pågått länge med muntliga kontrakt nu måste skrivas ner på papper, lovar ägarskiftesrådgivare Antti Alasaari.
  3. Affärshemligheterna i ett företag som tillverkar egna produkter är värdefulla. Har recept, produktinnehåll eller tillverkningsprocesser antecknats noggrant i det företag som köps?
  4. Företagets image är viktig och dess betydelse växer ständigt. Köparen bör kolla vad det skrivs om företaget online och på sociala medier.
  5. Kontrollera företagets avtal med underleverantörer och tjänsteleverantörer. En överföring av t.ex. informationssystem till en ny ägare lyckas inte alltid, eventuellt måste man köpa nya licenser. Detta kan ha stor ekonomisk betydelse.
  6. Köparen bör notera att det kan ta veckor att samla in och gå igenom all information. Att samla in avtal retroaktivt kan för säljaren ta upp till flera månader. Köparen bör därför inte ha bråttom med att ta ett beslut, eftersom hen i efterhand inte kan hänvisa till ett fel som skulle ha kommit fram vid en normal granskning. Försäljaren bör påbörja processen att få sitt företag i försäljningsdugligt skick i god tid.  

    – Ett företag med saker och dokument i ordning och up to date är ett attraktivt objekt och det kan vanligtvis också ses i köpesumman, försäkrar ägarskiftesrådgivaren Kjell Nydahl.

 

Taggar: