SAS lyssnar på kundernas kommentarer och önskemål
Flygbolaget SAS bjöd måndagen 24.8 lunch för sina Eurobonuskunder på guld- och diamandnivåer på Vasa flygstation och presenterade den kommande säsongens flygutbud och tidtabeller.
Flygbolaget SAS bjöd måndagen 24.8 lunch för sina Eurobonuskunder på guld- och diamandnivåer på Vasa flygstation och presenterade den kommande säsongens flygutbud och tidtabeller.
– Vi fick väldigt bra kommentarer. Några personer hade till och med kört över 100 kilometer för att komma till vår tillställning, berättade Key Account Manager Tuomas Kankaala nöjt.
– Kunderna önskade mer kapacitet i synnerhet på veckosluten, eftersom de vill utnyttja SAS goda förbindelser också för sin fritidsresande. Speciellt viktigt är det för passagerarna att nå destinationer med så få mellanlandningar som möjligt. Därför är rutten Stockholm–Hong Kong som startar i höst och rutterna Stockholm–Los Angeles och Köpenhamn/Oslo–Miami intressanta för Vasa, för från Vasa kommer man dit med bara en eller två mellanlandningar, berättar Anders Wahlström, försäljningsdirektör för Finland och Sverige.
Nytt och betydande är också nya och större ATR-flygplan som kommer att öka passagerarkapaciteten med till och med 10 procent per vecka. Till att börja med kommer två större plan till rutten Vasa–Stockholm och i april 2016 blir det flera plan.
– Under hösten och våren kommer SAS att ta i bruk också fyra helt nya AirBus 330-flygplan för fjärrtrafiken. Dessutom utrustas alla SAS flygplan i fjärrtrafiken med helt nya kabiner före slutet av januari 2016, och det höjer resebekvämligheten till en fullständigt ny nivå, berättar Wahlström.
Hopp om att Vasa-Köpenhamn öppnas igen
Anna Måtts (till vänster), Gonzalo Pernas, Jasmin Utter från SAS försäljning,
Anders Wahlström, Tuomas Kankaala och Peter Källberg tapasivat Vaasassa.
På eftermiddagen mötte SAS representanter VASEKs Peter Källberg, som svarar för flygtrafiksutvecklingen, och logistikexpert Anna Måtts. De diskuterade Vasaregionens läge och signaler som flygbolaget i synnerhet borde beakta i sina planer.
– Antalet passagerare från Sverige har ökat speciellt under sommarsäsongen. Färjetrafiken visade rekordsiffror och de olika hotell- och nöjesparkpaketen intresserade svenskarna. Kanske SAS också skulle kunna tänka på ett paket som kombinerar flyget till Vasa och färjeresan till Umeå. Då skulle man kunna uppleva två städer på en och samma resa, dryftade Måtts.
– Vi kommer att börja så småningom uppdatera flygstrategin för Vasaregionen och i den kommer sannolikt också charterflygen vara starkt presenterade. Det finns efterfrågan och intresse för dem i regionen samtidigt som det finns en tillräckligt bred kundbas. Nu flyger många charterflyg till bekanta stranddestinationer men exempelvis någon europeisk stad eller Billund, även i kortare serier, skulle säkert vara intressant, försäkrar Källberg.
SAS representanter dömde inte direkt ut det ofta förekommande önskemålet om återöppnandet av rutten Vasa-Köpenhamn. Flygpassagerare från Vasaregionen är intresserade framför allt av de utmärkta anslutningsmöjligheterna som Köpenhamn erbjuder. Gonzalo Pernas, Network Manager Intrascand & Finland Strategy & Network på SAS, lovade att de ekonomiska förutsättningarna för rutten studeras.
Närmare uppgifter:
Tuomas Kankaala
SAS
Tuomas.kankaala@sas.fi
050 336 3880
Peter Källberg
Vasaregionens Utveckling Ab VASEK
peter.kallberg@vasek.fi
040 8442058