Samarbetsprojekt ger konkret nytta i utvecklingen av logistiken
Vasa stad och Umeå kommun tilldelades i fjol NDPTL-finansiering för en effektiviseringsutredning av sina hamnar. NDPTL är programmet för den nordliga dimensionens trafik- och logistikpartnerskap (The Northern Dimension Partnership on Transportation and Logistics).
Vasa hamn
Vasa stad och Umeå kommun tilldelades i fjol NDPTL-finansiering för en effektiviseringsutredning av sina hamnar. NDPTL är programmet för den nordliga dimensionens trafik- och logistikpartnerskap (The Northern Dimension Partnership on Transportation and Logistics).
I utredningarna analyserades den tilläggskapacitet som krävs i lastnings- och lossningssituationer av godsflöden i hamnterminalerna i Vasa och Umeå. Vidare har man planerat hur logistiken kunde förbättras. Inom projektet publicerades också en broschyr, främst riktad till finansiärerna, om utvecklingen av Vasa och Umeå hamnar. Umeå kommun ansvarar för projektet som avslutas i januari. I Vasa verkar Vasaregionens Utveckling Ab VASEK som projektets delgenomförare.
Nyttig utredning av utrymmesanvändning
Hamnbolaget Kvarken Ports verkställande direktör Matti Esko anser att utredningen som gjordes inom NDPTL-projektet är väldigt nyttig. Med dess hjälp kunde man hitta en användbar lösning för att förbättra järnvägsterminalområdet i Vasa hamn.
– Den mest praktiska lösningen kom fram under workshoppen. Utöver projektets genomförare deltog även hamnens användare som har praktisk erfarenhet av hamnområdets logistik. Att göra upp utvecklingsplanerna för hamnen tillsammans med dem som använder hamnen är enligt mig rätt sätt att genomföra projektet, säger Esko.
I Vasa har det tagits beslut om att arbetet med att renovera järnvägen från stadens centrum till hamnen ska inledas år 2016. Ett samarbetsavtal har också undertecknats tillsammans med Trafikverket. Renoveringsarbetet är en del av förbättringsarbetet av stadens logistik.
Objekt på önskelistan åtgärdas
Umeå hamn
Hamnen i Umeå har utvecklats kraftigt under de senaste åren. NDPTL-finansieringen har till exempel möjliggjort att planeringen av de länge önskade järnvägs- och råmaterialterminalerna har gått framåt. Under tiden för projektet har det bl.a. gjorts miljöutredningar och geotekniska undersökningar för terminalområdena. Planeringen har framskridit så långt att en detaljerad kostnadsplan har gjorts och förhandlingarna är färdiga.
– Med hjälp av den här projektfinansieringen har vi kunnat vidareutveckla transportstråket mellan öst och norr från Norges kust till Ryssland och Baltikum. För det här multimodala stråket är Umeå och Vasa hamnar samt färjeförbindelsen mellan hamnarna viktiga utvecklingsobjekt, konstaterar Isabella Forsgren på INAB (Infrastruktur i Umeå Ab) som arbetar med utvecklingen av infrastrukturen i Umeå kommun.
I slutet av november var Forsgren på inbjudan av norra Sveriges och norra Norges Brysselkontor i Oslo för att berätta om Umeås och Vasas gemensamma utvecklingsprojekt på ett seminarium. På seminariet diskuterades partnerskapssamarbetet i den nordliga dimensionen samt dess betydelse. Umeås och Vasas gemensamma projekt är det första projektet mellan Sverige och Finland som har beviljats NDPTL-finansiering.
Projekten stöder varandra
NDPTL-projektet är ett av Vasas och Umeås gemensamma utvecklingsprojekt i anknytning till hamn och logistik. Det stöder för sin del projektet Midway Alignment, som syftar till att förbättra frakttrafiken i Kvarken.
– De här projekten är en del av den strategi som avser förbättra transportförutsättningarna för regionens företag. Det långsiktiga utvecklingsarbetet görs med hjälp av olika projekt, säger VASEKs logistikexpert Anna Måtts.
Enligt henne är det naturligt att projekt i anknytning till hamn och sjöfart genomförs i samarbete med Umeå, eftersom hamnfunktionerna i Vasa och Umeå sköts av det gemensamma hamnbolaget Kvarken Ports.
Den nordliga dimensionen väcker intresse
Vårt nordliga läge kan vara en fördel i planeringen av fortsatta logistikprojekt, trots att rutten mellan Vasa och Umeå inte för närvarande hör till NDPTL:s strategiska nätverk och vädret i december kanske inte påminner om att vi hör till det arktiska området. Evenemanget i Oslo visade att NDTPL:s intresse för rutten över Kvarken har ökat.
– De senaste åren har det i allmänhet blivit en trend att lyfta fram de arktiska områdena. En grupp studerande på Vasa yrkeshögskola avlägger som bäst en projektkurs, vars tema för i år är den arktiska dimensionen. Under kursen undersöker man om det lönar sig för Vasaregionen att haka på den arktiska trenden, berättar Måtts.
Nordlig dimension (Northern Dimension) är ett samarbete mellan fyra jämlika partner, nämligen Europeiska unionen, Ryssland, Norge och Island. Geografiskt täcker den nordliga dimensionens område nordvästra Ryssland, Östersjön och Europas arktiska områden, inklusive Barentsområdet. Syftet med den nordliga dimensionen är att genom praktiskt samarbete stödja stabilitet, välfärd och hållbar utveckling inom området. Trafik- och logistikpartnerskapet inom den nordliga dimensionen strävar efter att effektivisera betydande infrastrukturprojekt genom att fungera som ett regionalt forum i transport- och logistikfrågor samt genom att komplettera befintliga samarbetsstrukturer. Finansieringen av partnerskapsprogrammet kommer från deltagarländernas nationella budgeter, EU och internationella samt nationella finansinstitut.
[contact_member,name=Anna Måtts,id=16,details=Name]
Text: Viestintä Oy Prowomedia, Johanna Haveri
Översättning: Lingart, Eva Klemets