Yhteistyöhankkeesta käytännön hyötyä logistiikan kehittämiseen
Vaasan kaupunki ja Uumajan kunta saivat viime vuonna NDPTL-rahoitusta satamiensa tehostamisselvitysten tekemiseen. NDPTL on Pohjoisen ulottuvuuden liikenne- ja logistiikkakumppanuusohjelma (The Northern Dimension Partnership on Transportation and Logistics).
Vaasan satama
Vaasan kaupunki ja Uumajan kunta saivat viime vuonna NDPTL-rahoitusta satamiensa tehostamisselvitysten tekemiseen. NDPTL on Pohjoisen ulottuvuuden liikenne- ja logistiikkakumppanuusohjelma (The Northern Dimension Partnership on Transportation and Logistics).
Selvityksissä analysoitiin Vaasan ja Uumajan satamaterminaalien ja sataman raideterminaalien tavaravirran vaatimaa lisäkapasiteettia lastaus- ja purkaustilanteissa sekä suunniteltiin, kuinka logistiikka voitaisiin parantaa. Hankkeessa tehtiin myös lähinnä rahoittajille suunnattu esite Vaasan ja Uumajan kehittyvistä satamista. Pian päättyvän hankkeen vastuullinen vetäjä oli Uumajan kunta. Vaasassa Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK toimi hankkeen osatoteuttajana.
Hyödyllinen tilankäyttöselvitys
Kvarken Ports -satamayhtiön toimitusjohtaja Matti Esko pitää NDPTL-hankkeessa toteutettua selvitystä erittäin hyödyllisenä. Vaasan satamassa sen avulla löydettiin käyttökelpoinen ratkaisu raideterminaalialueen parantamiseksi.
– Käytännöllisin ratkaisu nousi esiin workshopissa, jossa oli mukana hankkeen toteuttajaosapuolten lisäksi myös sataman käyttäjiä, joilla on käytännön kokemusta satama-alueen logistiikasta. Sataman kehittämissuunnitelmien tekeminen yhdessä sataman käyttäjien kanssa on mielestäni oikea tapa toteuttaa hanketta, Esko sanoo.
Vaasassa on jo tehty päätös kaupungin keskustasta satamaan vievän raiteen kunnostustöiden aloittamisesta vuonna 2016. Asiaa koskeva yhteistyösopimus on myös allekirjoitettu Liikenneviraston kanssa. Kunnostustyö on osa kaupungin logistiikan parantamista.
Toivomuslistalla oleviin kohteisiin on tartuttu
Uumajan satama
Uumajan satamaa on viime vuosina kehitetty voimakkaasti. NDPTL-rahoituksen turvin tätä kehitystyötä on päästy viemään eteenpäin esimerkiksi suunnittelemalla jo pitkään toivomuslistalla olleita raide- ja raaka-aineterminaaleja. Hankkeen aikana on tehty mm. terminaalialueiden ympäristöselvitykset sekä maaperätutkimukset. Terminaalialueiden suunnittelu on edennyt niin pitkälle, että yksityiskohtaiset kustannussuunnitelmat on tehty ja rakennusneuvottelut ovat valmiina.
– Tämän hankerahoituksen turvin olemme päässeet edelleen kehittämään idän ja pohjoisen välistä kuljetusreittiä Norjan rannikolta kohti Venäjää ja Baltiaa. Uumajan ja Vaasan satamat sekä niiden välinen lauttayhteys ovat tärkeitä kehityskohteita tällä multimodaalisella reitillä, toteaa Uumajan kunnan infrastruktuuria kehittävä Isabella Forsgren INABista (Infrastruktur i Umeå Ab).
Forsgren oli marraskuun lopussa Pohjois-Ruotsin ja Pohjois-Norjan Brysselin toimistojen kutsumana Oslossa kertomassa Uumajan ja Vaasan yhteisestä kehittämishankkeesta seminaarissa, jossa keskusteltiin Pohjoisen ulottuvuuden kumppanuusyhteistyöstä ja sen merkityksestä. Uumajan ja Vaasan hanke on ensimmäinen Ruotsin ja Suomen välinen hanke, jolle on myönnetty NDPTL-rahoitusta.
Hankkeet tukevat toisiaan
NDPTL-hanke on yksi Vaasa ja Uumajan yhteisistä satamaan ja logistiikkaan liittyvistä kehityshankkeista. Se tukee omalta osaltaan Midway Alignment -hanketta, joka tähtää koko Merenkurkun rahtiliikenteen parantamiseen.
– Nämä hankkeet ovat osa strategiaa, joka pyrkii luomaan seudun yrityksille paremmat rahtiliikenne-edellytykset. Pitkäjänteistä kehittämistyötä toteutetaan erilaisten hankkeiden avulla, sanoo VASEKin logistiikka-asiantuntija Anna Måtts.
Hänen mukaansa on luontevaa, että satamaan ja merenkäyntiin liittyviä hankkeita toteutetaan yhteistyössä Uumajan kanssa, koska Vaasan ja Uumajan satamatoimintoja pyörittää yhteinen satamayhtiö Kvarken Ports.
Pohjoinen ulottuvuus kiinnostaa
Pohjoisesta sijainnistamme voi olla hyötyä logististen jatkohankkeiden suunnittelussa, vaikka Vaasan ja Uumajan välinen reitti ei tällä hetkellä kuulu NDPTL:n strategiseen verkkoon eikä joulukuinen sää muistuta kuulumisestamme arktiseen alueeseen. Oslon tilaisuus osoitti, että NDPTL:n kiinnostus Merenkurkun ylittävää reittiä kohtaan on kasvanut.
– Arktisten alueiden esiin nostamisesta on muutenkin tullut selkeä trendi viime vuosina. Siksi ryhmä Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijoita suorittaa hankekurssin, jonka teemaksi on valittu Arktinen ulottuvuus. Kurssin aikana he tutkivat, kannattaako Vaasan seudun olla mukana tässä arktisessa trendissä, VASEKin Måtts kertoo.
Pohjoinen ulottuvuus (Northern Dimension) on yhteistyötä neljän tasavertaisen kumppanin, Euroopan unionin, Venäjän, Norjan ja Islannin välillä. Maantieteellisesti pohjoisen ulottuvuuden alue kattaa Luoteis-Venäjän, Itämeren ja Euroopan arktiset alueet, mukaan lukien Barentsin alue. Pohjoisen ulottuvuuden tavoitteena on käytännön yhteistyön avulla tukea vakautta, hyvinvointia ja kestävää kehitystä alueella. Pohjoisen ulottuvuuden liikenne- ja logistiikkakumppanuus pyrkii tehostamaan merkittävien infrastruktuurihankkeita toimimalla alueellisena foorumina kuljetus- ja logistiikkakysymyksissä sekä täydentämällä jo olemassa olevia yhteistyörakenteita. Kumppanuusohjelman rahoitus tulee osallistujamaiden kansallisista budjeteista, EU:lta, kansainvälisiltä sekä kansallisilta rahoituslaitoksilta.
[contact_member,name=Anna Måtts,id=16,details=Name]
Teksti: Viestintä Oy Prowomedia, Johanna Haveri