Samarbete ger synlighet för Vasaföretag
Vasaföretagens gemensamma idé för välmåendeturism fick ett hedersomnämnande i FinRelax-tillväxtprogrammets produkttävling.
Vasaföretagens gemensamma idé för välmåendeturism fick ett hedersomnämnande i FinRelax-tillväxtprogrammets produkttävling
Välmåendetjänster är en växande del av turismmarknadsföring.
Turismbranschen i Finland söker ny tillväxt från välmåendeturism som är den mest växande turismformen i världen. Därför vill Visit Finland göra vårt land till en ledande nordisk nation inom välmåendeturism. För att nå målet har Visit Finland startat ett nytt tillväxtprogram, FinRelax, som under ett gemensamt varumärke marknadsför 25 utvalda turismpaket till Tyskland, Japan och Ryssland.
En grupp Vasaföretag deltog också i FinRelax-programmets produkttävling med sitt produktpaket SuomiSauna&Silence. Bidraget klarade sig bra i tävlingen bland över 100 andra bidrag och fick ett hedersomnämnande. Paketet SuomiSauna&Silence hade byggts upp i samarbete mellan Wasa Wellness, Hotel Astor, restaurang 1h+k och Kalle’s Inn.
– Jag visste att Wasa Wellness hade tillsammans med sina samarbetspartner skapat olika paket för välmåendeturism och därför föreslog jag att de skulle delta i FinRelax-programmets produkttävling, berättar projektchef Peter Källberg, som ansvarar för utvecklingen av turismen på Vasaregionens Utveckling Ab VASEK.
Carina Granö-Träskelin på Wasa Wellness nappade på Källbergs förslag och tillsammans med sina samarbetspartner satte hon igång konceptualiseringen av tävlingsbidraget. Produktidén började forma sig kring tysthet, avkoppling och Kvarkens natur, och företagen beslutade att erbjuda en tredagarsretreat under produktnamnet SuomiSauna&Silence. Retreat-paketet riktas till grupper och alla fyra partners tjänster ingår i den: inkvartering på Hotel Astoria, middag på 1h+k, välmåendedag i skärgården på aktivitetsoasen Kalles Inn samt välmåendecenter Wasa Wellness tjänster. Om så önskas, kan grupper alternativt boka också en endags retreat på Kalle’s Inn.
Större synlighet genom samarbete
Carina Granö-Träskelin och Petra Gästgivars-Lundberg är glada över att Vasaregionens tävlingsbidrag fick framgång i Visit Finlands tillväxtprogram FinRelax.
Granö-Träskelin på Wasa Wellness och Petra Gästgivars-Lundberg på Hotel Astor är nöjda med att deras gemensamma förslag fick framgång i tävlingen. De önskar att turismen i Vasaregionen skulle få större synlighet via Visit Finland.
– Genom samarbete kan också små turismföretag skapa större paket som hjälper att locka turister till regionen. Vi har bra utbud här, men med gemensamma krafter kan vi skapa mera imponerande och lockande turismpaket, säger Granö-Träskelin.
Båda har redan i flera års tid utvecklat olika tjänstehelheter tillsammans med sina samarbetspartner och vet att man med hjälp av dem kan sälja mer. Det ska finnas alternativ för såväl självständiga resenärer som för dem som uppskattar all inclusive-paket.
– I dag bör hela utbudet vara lättillgängligt och köpbart på internet. Till exempel på Hotel Astors hemsida säljs det en hel del paket som sammanställts med samarbetspartner till ett presentkort, som är lätta att köpa med några klickningar, säger Gästgivars-Lundberg.
Hon skulle vilja att också andra än traditionella turistföretag skulle komma med i samarbetet inom turismbranschen. Många resenärer är exempelvis intresserade av shoppingmöjligheter och sevärdheter.
– Vi skulle nödvändigtvis behöva ett gemensamt bokningssystem, där man skulle kunna boka och köpa förutom inkvartering också andra tjänster såsom måltider, välmåendetjänster och inträdesbiljetter till olika evenemang, fortsätter hon.
– Men ett bokningssystem fungerar endast om alla serviceproducenter kommer med i det.
Båda företagare är nöjda med att regionen har VASEK och Visit Vaasa: aktörer som lyfter upp och sköter om saker som är viktiga för företagare, eftersom små företag vanligtvis inte har resurser för sådant.
– Jag tror att ingen av oss skulle ha tänkt på att delta i tävlingen om det inte varit för Peters initiativ, skrattar Granö-Träskelin.
Text: Johanna Haveri, Viestintä Oy Prowomedia
Bilder: Wasa Wellness/Jessica Lindgren, Wasa Wellness/Katja Lösönen, Johanna Haveri