Uutiset

Vaasalaisyrityksille näkyvyyttä yhteistyöllä

9.2.2016
-

Vaasalaisten yritysten yhteinen hyvinvointimatkailuidea sai kunniamaininnan FinRelax -kasvuohjelman tuotekilpailussa.

Vaasalaisten yritysten yhteinen hyvinvointimatkailuidea sai kunniamaininnan FinRelax -kasvuohjelman tuotekilpailussa.

ByKatjaLosonen 600pxHyvinvointipalvelut ovat kasvava osa matkailumarkkinointia.

Hyvinvointimatkailusta haetaan suomalaiselle matkailulle uutta kasvua, sillä hyvinvointimatkailu on maailmanlaajuisesti eniten kasvava matkailun muoto. Tämän takia Visit Finland pyrkii luomaan Suomesta hyvinvointimatkailun pohjoisen kärkimaan. Visit Finland onkin perustanut uuden FinRelax -kasvuohjelman, johon valittuja 25 tuotteistettua matkailupalvelua markkinoidaan yhteisen brändin alla Saksaan, Japaniin ja Venäjälle.

FinRelax -kasvuohjelman tuotekilpailuun osallistui myös vaasalainen yritysrypäs yhteisellä SuomiSauna&Silence -tuotekokonaisuudellaan. Vaasalaisten ehdotus pärjäsi hieosti yli 100 muun ehdotuksen joukossa saaden kunniamaininnan. SuomiSauna&Silence -paketin kokosivat Wasa Wellness, Hotel Astor, ravintola 1h+keittiö sekä Kalle’s Inn.

– Tiesin, että Wasa Wellness on tuotteistanut yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa erilaisia hyvinvointimatkailutuotteita ja siksi ehdotin heille osallistumista FinRelax-ohjelman tuotekilpailuun, kertoo Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin matkailusta vastaava projektipäällikkö Peter Källberg.

Wasa Wellnessin Carina Granö-Träskelin innostui ajatuksesta ja alkoi yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa tuotteistamaan kilpailuehdotusta. Tuoteajatus lähti rakentumaan hiljaisuuden, rentoutumisen ja Merenkurkun luonnon ympärille, ja lopulta yritykset päätyivät kolmen päivän retriittiin tuotenimellä SuomiSauna&Silence.

Ryhmille suunnattu retriittipaketti sisältää kaikkien neljän kumppanin palveluja: majoitus Hotel Astorissa, illallinen 1h+keittiö -ravintolassa, hyvinvointipäivä saaristossa Kalle’s Inn -tapahtumakeitaassa sekä Wasa Wellness -hyvinvointikeskuksen palvelut. Halutessaan ryhmät voivat vaihtoehtoisesti tilata vain yhden päivän retriitin Kalle’s Inn:ssä.

Yhteistyöllä lisää näkyvyyttä

Carina Petra2 600pxCarina Granö-Träskelin ja Petra Gästgivars-Lundberg iloitsevat Vaasan seudun kilpailuehdotuksen menestyksestä Visit Finlandin FinRelax -kasvuohjelmassa.

Wasa Wellnessin Granö-Träskelin ja Hotel Astorin Petra Gästgivars-Lundberg ovat tyytyväisiä siihen, että heidän yhteisehdotuksensa menestyi kilpailussa. He toivovat, että Visit Finlandin kautta Vaasan seudun matkailu saisi lisää näkyvyyttä.

– Yhteistyöllä pienetkin matkailualan yritykset pystyvät rakentamaan isompia palvelukokonaisuuksia, joiden avulla voidaan houkutella seudulle matkailijoita. Meillä on täällä paljon hyvää tarjontaa, mutta yhdessä tekemällä saamme aikaan näyttävämpiä ja houkuttelevampia kokonaisuuksia, Granö-Träskelin sanoo.

He molemmat ovat jo vuosia paketoineet erilaisia palvelukokonaisuuksia yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa ja tietävät, että niiden avulla saadaan aikaiseksi lisää myyntiä. Tarjolla pitäisi olla vaihtoehtoja sekä omatoimimatkailijoille että täyden palvelun paketteja arvostaville.

– Nykyään kaikki tarjonta pitäisi olla helposti nähtävillä ja ostettavissa internetin kautta. Esimerkiksi Hotel Astorin sivuilta myydään paljon yhteistyökumppaneiden kanssa koottuja paketteja lahjakortteina, ne ovat helppoja ostaa muutamalla klikkauksella, Gästgivars-Lundberg sanoo.

Hän haluaisi matkailualan yhteistyöhön mukaan myös muita kuin perinteisiä matkailualan yrityksiä. Monet matkustajat ovat kiinnostuneita esimerkiksi ostosmahdollisuuksista ja nähtävyyksistä.

– Tarvitsisimme ehdottomasti yhteisen varausjärjestelmän, josta pystyisi majoituksen lisäksi varaamaan ja ostamaan myös muita palveluja kuten esimerkiksi ruokailuja, hyvinvointipalveluja ja pääsylippuja erilaisiin tapahtumiin, hän jatkaa.

– Varausjärjestelmä kuitenkin toimii vain, jos kaikki palveluntarjoajat lähtevät mukaan siihen.

Molemmat yrittäjät ovat tyytyväisiä siihen, että seudulla on VASEKin ja Visit Vaasan kaltaisia toimijoita, jotka nostavat esiin ja tekevät yrittäjille tärkeitä asioita – pienissä yrityksissä siihen ei yleensä ole resursseja.

– Tuskin meistä kukaan olisi huomannut osallistua tähän kilpailuun ilman, että Peter nosti asian esille, Granö-Träskelin naurahtaa.

ByJessicaLindgren 600px

 

Teksti: Johanna Haveri, Viestintä Oy Prowomedia
Kuvat: Wasa Wellness/Jessica Lindgren, Wasa Wellness/Katja Lösönen, Johanna Haveri