Nyheter

Sales Café Norway uppmuntrade företagare att skapa kontaktnätverk

20.5.2016
-

Sales Café Norway samlade ett tjugotal företag och allt som allt 39 deltagare till Jakobstad på inbjudan av projektet Nordic Gateway 17-17-17. Katja Jankens och Riikka Ylikangas från Viexpo, som tillsammans med VASEK och Yrkesakademin arbetar inom projektet, hade ändrat Rosenlunds prästgård till ett nordiskt café där deltagarna fick utveckla sina försäljningskunskaper med norrmän. Norges andel av finländsk export och import är mycket liten, tillväxtmöjligheter finns alltså.

NordicGateway 1920x237px v4

Sales Café Norway samlade ett tjugotal företag och allt som allt 39 deltagare till Jakobstad på inbjudan av projektet Nordic Gateway 17-17-17. Katja Jankens och Riikka Ylikangas från Viexpo, som tillsammans med VASEK och Yrkesakademin arbetar inom projektet, hade ändrat Rosenlunds prästgård till ett nordiskt café där deltagarna fick utveckla sina försäljningskunskaper med norrmän. Norges andel av finländsk export och import är mycket liten, tillväxtmöjligheter finns alltså.

Första programpunkten var Lars Losviks presentation. Losvik kan skillnaderna mellan Finland och Norge mycket väl eftersom han har bott i Finland i över 20 år. Mellan länderna finns både skillnader och likheter. Losvik tycker att finländarna jobbar hårdare än norrmän och är mer entusiastiska.

Lars LosvikFörsta programpunkten var Lars Losviks presentation.

Kim Råholm från VEO (Vice President, Hydropower) berättade om en lyckad utvidgning till norska marknaden. Det krävs tålamod för att lyckas, till exempel har VEO målmedvetet jobbat med etablering i den norska marknaden sedan 1990-talet. Råholm betonade språkkunskaper; även VEO sköter affärerna i Norge på norska. Diskussion spelar en viktig roll.

– Då man diskuterar med samarbetspartners ska man kontrollera att alla faktiskt har förstått rätt det som diskuterats, berättade Råholm.

Logistik till USA via Norge

Efter presentationerna inleddes round table-diskussioner. Deltagarna hade indelats i fyra grupper efter anmält intresse. Syftet var inte att anteckna problem utan hitta lösningar. Diskussionen i varje grupp leddes av en facilitator.

Första gruppen diskuterade certifieringar som den norska industrin kräver under ledning av Hanne Falch Kristoffersen från Sandnäsjoen, som är LEAN-utbildare och företagare. Hon betonade hur viktigt det är att vara med i nätverket Achilles, i praktiken är det standard i Norge.

Pyöreän pöydän keskustelutFörsta gruppen diskuterade certifieringar som den norska industrin kräver under ledning av Hanne Falch Kristoffersen.

Facilitator för det andra bordet var Terje Steinsund, vd för utvecklingsbolaget FUTURUM i Narvik. Gruppen diskuterade vilka utmaningar och möjligheter det finns inom logistiken. I diskussionerna kom fram regler, marknadsundersökningar och marknadsstrategier samt logistik.

– Företagen måste veta vilka regler som gäller i Norge. De ska dessutom komma ihåg att man inte behöver göra business med de stora företagen utan man kan också göra affärer med små och medelstora företag.

Terje Steinsund och Riikka Ylikangas

"Företagen måste veta vilka regler som gäller i Norge", säger Terje Steinsund.

Till slut poängterade Steinsund att logistik inte finns enbart mellan Österbotten och Norge utan att Norge är en rutt till de stora marknaderna i Förenta staterna. Man ska naturligtvis studera hur man sköter tullärenden med Norge men hjälp finns alltid att få.

”Startups måste samarbeta”

Temat för diskussionen i det tredje bordet var samarbete mellan startupföretag samt den nya teknologin. Facilitatorn var Tom-Gøran Skog, som leder företaget SubSeaCom som han också själv har grundat. Under en dryg timme kunde alla deltagare hitta någon affärsmöjlighet med de andra deltagarna. Han gav som råd för de små startups att inleda finskt-norskt samarbete eftersom man inte kan göra business ensam.

Den fjärde gruppen diskuterade hur man skapar kontaktnätverk i Norge. Gruppen leddes av Ane Ahnger från konsult- och expertföretaget Mcon Partners. Första tipsen var att delta i rätta mässor.

– Mindre mässor är bra eftersom där är sannolikheten större att hitta en affärspartner. Man kan delta i en mässa också som besökare. Kontakter hittas fast man inte är där som utställare. För det andra ska planeringen vara systematisk. Gör dina hemläxor, det vill säga ta reda på till exempel prisnivån, säger Ahnger.

”Keep it simple”

I slutet påminde Lars Losvik åhörarna om att när man säljer ska man tala kundens språk. Kom ihåg att ”keep it simple”. Dessutom uppmanade han alla att göra sina hemläxor eftersom trovärdighet får man enbart genom djup kunskap.

Lasse Pohjala från VASEK avslutade evenemanget med att tala om hur viktigt det är att röra sig och synas.
– Sitt inte hemma och vänta på telefonsamtal. Det är kontakter som leder till samarbete och dem får man endast genom att vara ute och kontakta potentiella kunder, säger Pohjala.

Sales Café Norway arrangerades inom ramen för projektet Nordic Gateway. Målsättningen med projektet är att hjälpa finländska företag att utvidga verksamheten till den norska marknaden. Projektet genomförs i samarbete mellan Viexpo, VASEK och Yrkesakademin.

Mer information:[contact_member,name=Lasse Pohjala,id=15,details=Name]

EU EAKR ESR SV vertical 20mm rgb

havkraftEU 2014 2020 rgb