Uutiset

Sales Café Norway rohkaisi yrittäjiä kontaktiverkoston luomiseen

20.5.2016
-

Sales Café Norway kokosi kaksikymmentä yritystä ja kaikkiaan 39 osallistujaa Pietarsaareen Nordic Gateway 17-17-17 -hankkeen kutsumina. Viexpolla hankkeen parissa yhdessä VASEKin ja YA!:n kanssa työskentelevät Katja Jankens ja Riikka Ylikangas olivat muuttaneet Rosenlundin pappilan pohjoismaiseksi kahvilaksi, jossa harjoiteltiin myyntitaitoja norjalaisten kanssa. Norjan osuus Suomen viennistä ja tuonnista on todella pieni, joten kasvumahdollisuuksia löytyisi.

NordicGateway 1920x237px v4

Sales Café Norway kokosi kaksikymmentä yritystä ja kaikkiaan 39 osallistujaa Pietarsaareen Nordic Gateway 17-17-17 -hankkeen kutsumina. Viexpolla hankkeen parissa yhdessä VASEKin ja YA!:n kanssa työskentelevät Katja Jankens ja Riikka Ylikangas olivat muuttaneet Rosenlundin pappilan pohjoismaiseksi kahvilaksi, jossa harjoiteltiin myyntitaitoja norjalaisten kanssa. Norjan osuus Suomen viennistä ja tuonnista on todella pieni, joten kasvumahdollisuuksia löytyisi.

Ohjelma alkoi norjalaisen Lars Losvikin puheenvuorolla. Losvik tuntee hyvin erot Suomen ja Norjan välillä, sillä hän on asunut Suomessa yli 20 vuotta. Norjan ja Suomen välillä on sekä eroja että samankaltaisuuksia. Losvikin mielestä suomalaiset työskentelevät norjalaisia kovemmin ja ovat innokkaampia.

Lars LosvikOhjelma alkoi norjalaisen Lars Losvikin puheenvuorolla.

Onnistuneesta Norjan markkinoille laajentumisesta kertoi VEO:n Kim Råholm (Vice President, Hydropower-yksikkö). Onnistumiseen tarvitaan kärsivällisyyttä, sillä esimerkiksi VEO on tehnyt määrätietoista työtä Norjan markkinoille asettumiseksi jo 1990-luvulta lähtien. Råholm korosti kielitaidon tärkeyttä, ja VEO hoitaakin Norjan liiketoimintaa norjaksi. Keskustelu on tärkeässä roolissa.

– Yhteistyökumppaneiden kanssa toimittaessa on varmistettava, että kumpikin on varmasti ymmärtänyt asian oikein, Råholm kertoi.

Logistiikkaa Norjan kautta Yhdysvaltoihin

Esitysten jälkeen alkoivat pyöreän pöydän keskustelut. Keskustelijat oli jaettu neljään ryhmään osallistujien oman kiinnostuksen perusteella. Tarkoitus ei ollut kirjata ylös ongelmia, vaan ratkaisuja. Jokaisessa ryhmässä keskustelua veti fasilitaattori.

Ensimmäinen ryhmä keskusteli Norjan teollisuuden vaatimista sertifioinneista norjalaisen, Sandnäsjoenista Vaasaan saapuneen LEAN-kouluttaja ja yrittäjä Hanne Falch Kristoffersenin johdolla. Kristoffersen korosti liittymistä Achilles-verkostoon, joka on käytännön standardi Norjassa.

Pyöreän pöydän keskustelu

Ensimmäinen ryhmä keskusteli Norjan teollisuuden vaatimista sertifioinneista norjalaisen, Sandnäsjoenista Vaasaan saapuneen LEAN-kouluttaja ja yrittäjä Hanne Falch Kristoffersenin johdolla.

 

Toisen pöytäryhmän fasilitaattorina oli Narvikin kehitysyhtiö FUTURUMin toimitusjohtaja Terje Steinsund. Ryhmässä keskusteltiin logistiikan haasteista ja mahdollisuuksista. Keskusteluissa olivat nousseet esiin säännöt, markkinatutkimukset ja -strategiat sekä logistiikka.

– Yritysten on tiedettävä, mitkä säännöt pätevät Norjassa. Kannattaa myös muistaa, että bisnestä ei ole pakko tehdä suuryritysten kanssa. Pienten ja keskisuurten yritysten kanssa voi myös käydä kauppaa.

Keskustelun lopputulosten läpikäyminen"Yritysten on tiedettävä, mitkä säännöt pätevät Norjassa", sanoo Terje Steinsund.

 

Steinsund painotti lopuksi, että logistiikkaa ei ole vain Pohjanmaan ja Norjan välillä, vaan Norja on reitti Yhdysvaltain suurille markkinoille. Tulliasiat Norjaan pitää toki selvittää, mutta aina löytyy apua.

”Startupien pitää tehdä yhteistyötä”

Kolmannessa pöydässä keskusteltiin startup-yritysten yhteistyöstä ja uudesta teknologiasta. Fasilitaattorina toimi Tom-Gøran Skog, joka johtaa perustamaansa SubSeaCom-yritystä. Reilun tunnin aikana jokaisen ryhmän jäsenen kanssa löytyi yhteinen liiketoimintamahdollisuus. Skog neuvoi pieniä startup-yrityksiä suomalais-norjalaiseen yhteistyöhön, sillä bisnestä ei voi tehdä yksin.

Neljäs ryhmä käsitteli kontaktiverkoston luomista Norjassa. Ryhmää veti Ane Ahnger konsultti- ja asiantuntijayritys MCon Partnesilta. Ensimmäinen vinkki kontaktiverkoston luomiseen on osallistua oikeille messuille.

– Pienet messut ovat hyviä, koska niissä on suurempi todennäköisyys löytää liikekumppani. Messuille voi osallistua myös vieraana. Kontakteja löytyy, vaikka ei olisi messuilla näytteilleasettajana. Toiseksi suunnittelun on oltava systemaattista. Tee kotiläksyt, eli hanki tietoa esimerkiksi hintatasosta, Ahnger sanoo.

”Keep it simple”

Lopussa Lars Losvik muistutti, että tuotetta myydessä pitää puhua asiakkaan kieltä. Keep it simple -neuvo on hyvä pitää mielessä. Losvik kehotti myös läksyjen tekoon, sillä uskottavuutta saa vain asioiden syvästä tietämisestä.
VASEKin Lasse Pohjala puhui tilaisuuden päätteeksi liikkumisen ja näkyvyyden tärkeydestä.

– Älkää odottako puhelinsoittoa kotona. Yhteistyö alkaa kontakteista, ja kontakteja saa vain liikkumalla ja olemalla yhteydessä mahdollisiin asiakkaisiin, Pohjala sanoo.

Sales Café Norway -tapahtuma järjestettiin Nordic Gateway -hankkeen puitteissa. Hankkeen tavoitteena on tukea suomalaisyritysten laajentumista Norjan markkinoille. Nordic Gateway -hankketta organisoivat Viexpo, VASEK ja YA!.

Lisätietoja:

[contact_member,name=Lasse Pohjala,id=15,details=Name]

 EU EAKR FI vertical 20mm rgb

VipuvoimaaEU 2014 2020 rgb