Sales Café erbjöd möjlighet att bli bättre på försäljning
Det traditionella Sales Café som har som mål att förbättra försäljningskunskaper var ett av EnergyWeeks evenemang i onsdags.
Petri Parvinen
Det traditionella Sales Café som har som mål astt förbättra försäljningskunskaper var ett av EnergyWeeks evenemang i onsdags. Petri Parvinen, professor i strategisk marknadsföring och företagsledning vid Helsingfors universitet och professor i försäljning vid Aaltouniversitet, höll en timmes fartfylld föreläsning som introduktion till dagens tema. Han underströk att det är viktigt att vara personlig och att sälja i flera kanaler. Det är inte lätt att använda digitala kanaler på ett personligt sätt men det finns en hel del möjligheter och enligt honom kommer bland annat betydelsen av videos öka ännu mer.
Deltagarna diskuterade faktiska case.
Efter Parvinens presentation var det dags för rundabordsdiskussioner kring temat försäljning. Deltagarna deltog i två bordsdiskussioner under eftermiddagen och diskuterade intensivt ända tills den sammanfattande paneldiskussionen startade. Paneldeltagarna Jörgen Westerling från eCraft, Henrik Wilhelms från Wärtsilä och Petri Parvinen dryftade på nyttan av kundanalyser, om vi är beredda att göra som Parvinen tidigare föreslog, att sälja den data vi har om våra kunder, vilken är den bästa metoden att upprätthålla och utveckla nätverken. Dessutom analyserade panelen CRM-verktyg och kritiserade att de inte ger sådana kundsignaler som behövs i försäljning utan snarare lagrar administrativt data. Panelens svar på frågan om en försäljares (”sales guy”) bästa egenskaper var att de helst ska vara kvinnor, som har en bevisat högre social intelligens. Och det ger ju bättre resultat i dagens försäljningsarbete som mer än tidigare är också service.
Paneldeltagarna Henrik Wilhelms från Wärtsilä (t.v.), Petri Parvinen och Jörgen Westerling från eCraft.
Närmare uppgifter
[contact_member,name=Lasse Pohjala,id=15,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]