Nyheter

Sakkunnighet och direkt bokningsmöjlighet trumfkort då turistmål presenteras

22.10.2013
-

Flera svenska researrangörer och destinationer presenterade sig för vasaborna under evenemanget ”Västerbotten besöker Vasa” den 19.10 i Rewell Center. Under evenemanget hade vasaborna möjlighet att bekanta sig med Sveriges skidorter Hemavan-Tärnaby, Kittelfjäll och Borgafjäll. Även Umeå, Gold of Lapland och Destination South Lapland presenterade sig.

Flera svenska researrangörer och destinationer presenterade sig för vasaborna under evenemanget ”Västerbotten besöker Vasa” den 19.10 i Rewell Center. Under evenemanget hade vasaborna möjlighet att bekanta sig med Sveriges skidorter Hemavan-Tärnaby, Kittelfjäll och Borgafjäll. Även Umeå, Gold of Lapland och Destination South Lapland presenterade sig. Det kostnadsfria evenemanget ordnades av Botnia Marketing-projektet.

Enligt projektchef Peter Källberg var representanterna från Västerbotten väldigt nöjda med evenemanget:

– Enligt Rewell Center besöktes shoppingcentret av 14 500 personer under dagens lopp, och en ganska stor del av dem bekantade sig också med Västerbottens utbud. Flera av kunderna berättade att de lockats till Rewell Center på grund av tidningsannonser om evenemanget. De ville ha närmare information och kolla in erbjudanden.

Flera av evenemangets besökare var redan bekanta med Umeå, skidorterna och den övriga Västerbottenregionen från förr. De var ändå intresserade att resa över Kvarken igen efter en längre paus. Under evenemanget såldes flera hissbiljetter och säsongskort till skidcentrumen. Besökarna ville också höra mer om Umeås status som kulturhuvudstad år 2014, vilket medför flera intressanta evenemang i staden.

– Evenemangskonceptet var lyckat för det fanns så mycket utbud. Inför de kommande evenemangen försöker vi få ännu flera hotell och andra destinationer med. Destinationerna presenterades av yrkeskunniga människor som kunde berätta konkret fakta till de potentiella kunderna. Kunderna vill också kunna boka resor och köpa produkter, räknar Källberg upp.

– Det var jättebra att företagarna kunde jobba ihop och presentera även varandras produkter, inte bara sina egna. De visade kunden vidare till grannens mässavdelning om den service kunden sökte efter inte tillhörde det egna sortimentet, tackar Källberg.

Det finns planer på att ordna fler Västerbotten besöker -evenemang även på andra orter i Österbotten. Motsvarande evenemang kommer att ordnas även på den svenska sidan, så att Österbotten i sin tur får presentera sig för de svenska resenärerna.

Närmare uppgifter

Peter Källberg
040 844 2058