Pop-up -kontoret poppar upp där efterfrågan och behovet möter Vasaregionens utbud
Projektet Nordic Gateway ordnade Pop-up -verksamhet i Bergen under tiden 25.9.–20.10. Då besökte företagsrådgivarna från VASEK och Viexpo flera organisationer i Bergen för att berätta om regionen och dess intressanta företag.
Projektet Nordic Gateway ordnade Pop-up -verksamhet i Bergen under tiden 25.9.–20.10. Då besökte företagsrådgivarna från VASEK och Viexpo flera organisationer i Bergen för att berätta om regionen och dess intressanta företag.
I början av Pop-up -månaden fick Kajsa Emmerich och Katja Jankens ett kompakt informationspaket av Invest In Bergen:
– Norges andra största stad med 275 000 invånare har speciellt starka kluster inom förnybar energi, fartygsindustri, produktion av fisk och skaldjur samt maritim cleantech. Produktion av fisk och skaldjur är på stigande och utmaningarna där är att bekämpa laxlusen och att förhindra fiskarna rymma från bassängerna. Ett alternativ till bassängodling är odling på land eller i slutna anläggningar, vilket är i planeringsstadiet just nu. Det satsas stora summor på forskningen, inom just detta och här finns möjligheter för innovation och ny teknologi! skrev Kajsa Emmerich på Nordic Gateway-bloggen.
Under den andra Pop-up -veckan deltog VASEKs Senior Business Advisor Lasse Pohjala i en mindre konferens om underhåll av oljeplattformar. Temat var rätt så speciell, men enligt Pohjala var dagen mycket intressant och som grädde på moset var mötet med ett norskt företag och bokande av möten med företag i Vasa. Alltså ett gott nätverksarbete som bäst.
– I Norge arrangeras det en massa konferenser med olika teman, med cirka 150-200 experter som deltagare. Under vår Pop-up –verksamhet har vi tydligt märkt att dessa konferenser är mycket nyttiga för att skapa kontakter, berättar Pohjala.
Bland annat Jukolux, ett högteknologiskt företag från Vasa, utnyttjade aktiviteterna i Pop-up Bergen. Företaget tillverkar led-belysning för mycket krävande förhållanden inom industrin. Produkten är långlivad och kräver obefintlig underhåll, kanske även inget underhåll alls.
Nordic Gateway -projektets Johan Skoglund och Rainer Rönnback från Jukolux i Bergen.
– Pop-up -verksamheten är tydligt ett utvecklingsbart koncept. Vi fick möjlighet att presentera våra lösningar, som är riktade bland annat till fiskodlingens behov, eftersom fiskarna växer ju inte i mörker utan det krävs belysning, berättar Rainer Rönnback från Jukolux.
Följande Pop-up -kontor sätts upp under april-maj 2018 antingen i Bodö eller i Trondheim. Representanterna för projektet Nordic Gateway ska vid årsskiftet ut för att bekanta sig med båda regionerna och avväga sedan hur behovet av tekniken på bästa sätt möter utbudet i vår region.
Nordic Gateway är ett utbildningsprojekt, varav syftet är att instruera hur handeln i Norge inleds och hur försäljnings- och marknadsföringsprocesserna där kan startas enkelt.
Alla företag som ställer upp kan använda Nordic Gateways Pop-up -kontoret som ett eget försäljningskontor för att förhandla, presentera sina produkter, eller bara stanna där ett tag för kontorsarbete. Projektet erbjuder deltagarna språkhjälp vid kundmöten och hjälper till att boka möten med lokala företag eller organisationer.
Bilder: Viexpo
[contact_member,name=Lasse Pohjala,id=15,details=Name]