Uutiset

Pop-up konttori siellä missä kysyntä ja tarve vastaa Vaasan seudun tarjontaa

8.11.2017
-

Nordic Gateway -hankkeella oli Pop-up-toimintaa Bergenissä 25.9.–20.10. Kuukauden aikana VASEKin ja Viexpon yritysneuvojat ja kansainvälistymisasiantuntijat vierailivat useassa bergeniläisessä organisaatiossa kertomassa seudusta ja sen mielenkiintoisista yrityksistä.

Bergenpopup1 wwwNordic Gateway -hankkeella oli Pop-up-toimintaa Bergenissä 25.9.–20.10. Kuukauden aikana VASEKin ja Viexpon yritysneuvojat ja kansainvälistymisasiantuntijat vierailivat useassa bergeniläisessä organisaatiossa kertomassa seudusta ja sen mielenkiintoisista yrityksistä.

Viexpon Kaisa Emmerich ja Katja Jankens saivat Pop-up -kuukauden alussa Invest in Bergeniltä tiiviin tietopaketin:

– Norjan toiseksi suurimmalla kaupungilla (275 000 asukasta) on erityisen vahvat klusterit uusiutuvan energian, laivateollisuuden, kala- ja äyriäiskasvatuksen ja merenkulun cleantechin aloilla. Kalan- ja äyriäisten kasvatus on kasvussa, ja haasteena on lohitäin leviämisen sekä kalojen karkaamisen estäminen kasvatusaltaista. Merialtaissa tapahtuvan kalankasvatuksen vaihtoehtona on maalla tai suljetuissa laitoksissa tapahtuva kasvatus, mikä on juuri nyt suunnitteluvaiheessa. Suunnitteluun panostetaan suuria summia, joten juuri innovaatioille ja uudelle teknologialle olisi mahdollisuuksia! kirjoitti Kaisa Emmerich Nordic Gatewayn blogissa.

Pop-Upin toisella viikolla VASEKin Senior Business Advisor Lasse Pohjala osallistui Bergenissä pienempään konferenssiin öljyporauslauttojen kunnossapidosta. Aika erikoinen teema, mutta Pohjalan mielestä päivä oli mielenkiintoinen ja kirsikkana kakun päällä oli tapaaminen norjalaisyrityksen edustajan kanssa ja tapaamisten sopiminen vaasalaisyritysten kanssa. Eli sitä verkottamistyötä parhaimmillaan.

– Norjassa järjestetään paljon eri teemojen konferensseja, joihin osallistuu noin 150–200 asiantuntijaa. Pop-up toimintamme aikana olemme huomanneet, että ne ovat selvästi hyödyllisiä kontaktien luomiseen, Pohjala kertoo.

Bergenin Pop-up toimintaa hyödynsi muun muassa korkean teknologian yritys Jukolux Vaasasta. Yritys valmistaa teollisuuden vaativiin olosuhteisiin sopivia led-valaistuksia, joiden käyttöikä on korkea ja huoltotarve matala, jos ei jopa olematon.

Rainer Johan Bergen wwwNordic Gateway -hankkeen Johan Skoglund ja Jukoluxin Rainer Rönnback Bergenissä.

– Pop-up -toiminta on selvästi kehityskelpoinen konsepti. Pääsimme esittelemään ratkaisujamme muun muassa kalankasvatuksen tarpeisiin, sillä kalathan eivät kasva pimeässä vaan valaistusta tarvitaan, Rainer Rönnback Jukoluxista kertoo.

Seuraava Pop-up -toimisto pystytetään huhti-toukokuussa 2018 joko Bodöhön tai Trondheimiin. Nordic Gateway -hankkeen edustajat käyvät vuodenvaihteessa tutustumassa molempiin seutuihin ja arvioi sitten, kummalla alueella teknologian kysyntä ja tarve vastaa parhaiten meidän alueemme tarjontaa.

Nordic Gateway on koulutusprojekti, jonka tavoitteena on opastaa, miten kaupankäynti Norjassa aloitetaan ja miten myynti- ja markkinointiprosessit siellä saadaan mutkattomasti käyntiin.

Nordic Gatewayn Pop-up -konttoria voivat mukaan lähtevät yritykset käyttää omana myyntikonttorinaan ja pitää siellä neuvotteluita, tuote-esittelyjä tai vaikkapa pysähtyä sinne hetkeksi tekemään toimistotöitä. Hanke tarjoaa osallistujille myös kieliapua asiakastapaamisiin ja auttaa sopimaan tapaamisia paikallisten yritysten tai organisaatioiden kanssa.

Kuvat: Viexpo

 

[contact_member,name=Lasse Pohjala,id=15,details=Name]

EU EAKR FI vertical 20mm rgbVipuvoimaaEU 2014 2020 rgb