Nyheter

Perspektiv för ledning av flygstation från flygledartornet

9.6.2015
-

Vasa flygplats är stängd för trafik helt under fyra veckor i juni-juli (22.6–26.7.2015). Under den tiden får start- och taxibanan samt stationsområdet ny beläggning och belysningssystemen förnyas. Dessutom får ena ändan av landningsbanan en ny vändplats och vändplatsen i den andra ändan förstoras.

Kiitotie 600pxFörberedande arbeten har redan inletts.

Petri Lampi, chef för Vasa flygplats, sätter sig ner i gungstolen i Vasa flygplatsens stiliga lounge för fotografering och ser sig nöjd omkring:

– Vid årsskiftet, när jag började på min post, var det bara de sista finslipningarna kvar av terminalrenoveringen och nu har vi förberett oss för saneringen av landningsbanan. Vi har redan inlett de förberedande arbeten, berättar Lampi.

Vasa flygplats är stängd för trafik helt under fyra veckor i juni-juli (22.6–26.7.2015). Under den tiden får start- och taxibanan samt stationsområdet ny beläggning och belysningssystemen förnyas. Dessutom får ena ändan av landningsbanan en ny vändplats och vändplatsen i den andra ändan förstoras. När flygplatsen är stängd repareras också luftkonditioneringen i terminalen.

Ingen kamp, behovet av flygplatsen erkänns

Lounge 600pxVasa flygplats lounge är öppen för alla.

Arbetet i flygledartornet är också bekant för Lampi som tidigare var chef för Kauhava flygplats:

– En viss mängd arbete i flygledartornet ska utföras regelbundet för att flygledarcertifikatet ska hållas i kraft. Att arbeta i operativa uppgifter ger bra perspektiv för ledning av hela flygplatsen. Vasa flygplats har mångsidigare funktioner än Kauhava, exempelvis hör säkerhetskontrollen och räddningstjänsten till mina nya branscher här. I Vasa sköter man också förbindelser med samhället mer omfattande.

Lampi säger att det råder en god anda och ett gott samarbete i Vasaregionen inom utvecklingen av flygtrafiken:
– Regionen stöder flygplatsen starkt. Behovet erkänns och man behöver inte strida för den. Passagerarpotentialen i regionen är god. Förra året var tillväxten positiv trots nedkonjunkturen. Siffrorna för den här våren ligger lite efter jämfört med fjolårets, och antalet charterflyg hade vuxit i år om inte saneringen av landningsbanan hade påbörjats. Men sedan så kommer vi ju att ha landningsbanan i utmärkt skick de följande 15 åren framöver, säger Lampi glatt.

Terminalen är förnyad och ljus och snart har landningsbanan ny beläggning. Vad är nästa steg?

– Vi hoppas på att kunna utvidga stationsområdet så att även större flygplan enklare skulle kunna svänga. Tidtabellen för utvidgningen planerar vi så klart med de ekonomiska realiteterna i tankarna, berättar Lampi.

Livlig turismsommar att vänta

Projektchef Peter Källberg som utvecklar turismbranschen har på sista tiden varit mycket ute på fältet och träffat turismföretagare i regionen. Saneringen av landningsbanan till trots förväntas turismsommaren i Vasaregionen bli livlig såväl i staden som på världsarvsområdet.

– I sommar ordnas det i regionen storevenemang som lockar turister och förstås förväntar vi oss båtresenärer från Umeå i stora mängder. Jag hörde nyss att till och med fransmän har frågat efter möjligheter att fiska på världsarvsområdet. Det vill säga att förväntningarna inför sommaren är höga, berättar Källberg.

– Det finns exempelvis många goda restauranger och mål för närturism såväl i världsarvsområdet som på andra håll i regionen – det finns något för alla. Man behöver inte alltid bege sig långt bort för att kunna hitta nya upplevelser, påminner Källberg invånare i närområdet.


[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name-Designation-Phone-Email-MemberPhoto]