På arbetsplatser i Vasaregionen får man uttrycka sina känslor
Kan du vara dig själv på jobbet? Eller kan du visa dina medarbetare att idag är en dålig dag eller berätta att projektet inte fortskrider? Eller behöver du spela en roll, oavsett hur mycket det irriterar dig?
Kan du vara dig själv på jobbet? Eller kan du visa dina medarbetare att idag är en dålig dag eller berätta att projektet inte fortskrider? Eller behöver du spela en roll, oavsett hur mycket det irriterar dig?
Jag är säker på att var och en tycker att alla skall få vara som de är på dagens arbetsplatser. I arbetslivet går det inte alltid som på Strömsö, även om man kanske skulle kunna föreställa sig så här i Strömsös hemstad. Men när allt fungerar, borde vi vara mer glada över våra egna framgångar och berömma en medarbetare när hen får ett knepigt projekt färdigt.
VASEK, Vasa stad och arbetsgivare i Vasaregionen genomför tillsammans en rikstäckande rekryteringskampanj för att visa att alla känslor får finnas i Vasa. I kampanjen visas på ett intressant sätt hela spektrumet av känslor i arbetslivet. Oavsett om du känner dig fantastisk, frustrerat eller kanske upprörd på jobbet, är dina känslor rätta och du får uttrycka dem. Vi på Vasaregionen tycker att det är lycka är när du får vara dig själv även på jobbet. Ganska modigt sagt, eller hur?
Känslor släpps fram i medarbetarnas berättelser
Huvudsaken på kampanjwebbplatsen töihinvaasaan.fi är naturligtvis de fina karriärmöjligheterna i Vasaregionen. För att attrahera läsare har det även publicerats medarbetarnas egna berättelser. Berättelserna visar alla möjliga känslorunder arbetsdagen och hur till exempel medarbetare reagerar på dem.
En medarbetare från VEO berättar att när allt går smidigt fylls sinnet av ren glädje och det är underbart när du kan dela det med andra. Personaldirektör Piia Tuliniemi på VEO instämmer och bekräftar att VEO har en positiv och stödjande atmosfär.
Paula Mölsä arbetar som HR-chef på DHL Supply Chains enhet i Finland. Hon berättar att företagets logistikverksamhet i Vasa regelbundet behöver nya duktiga medarbetare. Därför ville DHL delta i den gemensamma kampanjen och hoppas få synlighet i hela Finland.
Österbottens välfärdsområde genomgår en omfattande reformprocess, men kämpar samtidigt med en enorm brist på arbetskraft. Kommunikationsdirektör Petra Fager är mycket glad över att en rikstäckande rekryteringskampanj hjälper dem att få synlighet nationellt. Konkurrensen om kunnig hälso- och sjukvårdspersonal och räddningspersonal är hård, och den gemensamma kampanjen är idealisk för detta syfte.
Millenialer väljer ett jobb baserat på deras värderingar
Som vi vet mycket väl finns det en brist på arbetskraft i Vasaregionen. Vi måste kunna locka ny arbetskraft till regionen och det är inte lätt. Yngre människor i arbetsför ålder väljer ett jobb baserat på många saker. En av dem är att du får vara dig själv även på arbetsplatsen.
En autentisk och öppen arbetsmiljö och att kunna lyfta fram dina egna värderingar på jobbet är viktigt för millenialer. Med den pågående kampanjen vill vi visa att i företag Vasaregionen får man vara den som man är. I Vasa får känslor verkligen synas.
Mari Kattelus, marknadsföringschef
-
Rekryteringskampanj: Vaasassa kaikki tunteet saavat näkyä
-
Samarbetspartners: ABB, Danfoss, DHL Supply Chain, Hitachi Energy, Österbottens välfärdsområde, VEO och Vasa stad
-
Kampanjsida: töihinvaasaan.fi
-
Den huvudsakliga, digitala kampanjen riktar sig (på finska) främst till millenialer i de största städerna i Finland.
- Läs även Vasa stads pressmeddelande