Ostrobothnia Metal undersöker metallbranschens image
Ett av Österbottens Metallkluster Ostrobothnia Metals mål är att höja metallbranschens image i Österbotten. Metallklustret har nu valt Innolink Oy för att utföra en imageundersökning och utreda hurdan metallbranschens image är i dag och hur lockande branschen upplevs.
Ett av Österbottens Metallkluster Ostrobothnia Metals mål är att höja metallbranschens image i Österbotten. Metallklustret har nu valt Innolink Oy för att utföra en imageundersökning och utreda hurdan metallbranschens image är i dag och hur lockande branschen upplevs.
Innolink Oy utför undersökningen genom att telefonintervjua 1 250 studerade, studiehandledare föräldrar från Österbotten. Undersökningens viktigaste målgrupper är elever på årskurs 9 samt studerande på gymnasiets årskurs 3, dvs. de grupper som håller på att välja sitt framtida yrke. Också elever på årskurserna 7 och 8 och gymnasiets första och andra klass kommer att intervjuas för att reda ut de faktorer som påverkar yrkesvalet.
Undersökningens slutresultat presenteras i september och enligt den kommer en mediastrategi att utarbetas. Med hjälp av mediastrategin kan man göra marknadsföringsmaterial till olika målgrupper, läroanstalter, studerande, föräldrar och studiehandledare. Det är viktigt att läroanstalterna som erbjuder metallbranschens utbildning får en klar bild av metallbranschens dragningskraft och kan rikta sitt budskap på rätt sätt.
Närmare uppgifter:
Stefan Malm
040 826 9179