Oreck: ”Låt oss spela ihop där pucken kommer att vara”
Under Connect USA -tillfället den 20.2 träffade USA:s ambassadör i Finland Bruce Oreck samt hans medarbetare från den Amerikanska ambassaden, representanter från Vasaföretag. Tillställningen ordnades av den Amerikanska ambassaden i Finland, Vasaregionens Utveckling Ab VASEK, Teknologicentrum Merinova, Österbottens handelskammare och Energy Vaasa.
Under Connect USA -tillfället den 20.2 träffade USA:s ambassadör i Finland Bruce Oreck samt hans medarbetare från den Amerikanska ambassaden, representanter från Vasaföretag. Tillställningen ordnades av den Amerikanska ambassaden i Finland, Vasaregionens Utveckling Ab VASEK, Teknologicentrum Merinova, Österbottens handelskammare och Energy Vaasa. Målsättningen var att öppna en pendeldörr mellan amerikanska och finländska företag.
Oreck drar i rätt snöre, då han lägger paralleller mellan företagsvärlden och ishockey. Enligt honom spelar en bra hockeyspelare där pucken är, medan en toppenspelare spelar där pucken kommer att vara.
- Era företag är intresserade över att göra affärer med amerikanska företag. Vi är här idag för att ta reda på varför ni inte ännu kommit dit. Vi ska öppna en pendeldörr för affärer mellan finländska och amerikanska företag, och den dörren öppnas förstås åt båda hållen. Låt oss spela ihop där pucken kommer att vara, menade Oreck.
Vasas stadsdirektör Tomas Häyry och ambassadör Bruce Oreck.
Livliga diskussioner inom arbetsgrupperna
Då Oreck berättat om Connect USA -konceptet, delades de närvarande 20 företagens representanter i tre arbetsgrupper. Diskussionerna inom arbetsgrupperna leddes av ambassadens representanter. Det var tydligt att företagen tog tillfället i akt och frågade en hel del om de amerikanska marknaderna.
Ambassadens Economy Officer Ken McBride, som ansvarade för en av arbetsgrupperna, gläds över företagens aktiva inställning. Enligt honom borde vasaföretagen sikta in sig på små- och mellanstora städer, så som till delstaterna Oregon och Wisconsin. De stora städerna besöks av massvis med delegationer så oerfarna företag försvinner lätt i mängden.
- Under arbetsgruppens diskussion kom det fram att företagen är speciellt oroliga över ansvarsfrågor och risker. Enligt mig är oron onödigt stor, men eftersom jag inte är en jurist skulle ett möte med amerikanska lagexperter behövas. Vi kan ordna möten över internet mellan företag och experter, konstaterade han.
WE Tech utvecklar och levererar energieffektiva lösningar till skepp inom den internationella sjöfrakten. Företagets verkställande direktör Mårten Storbacka deltog i diskussionen som leddes av McBride.
– Att få igång affärsverksamhet via myndigheter är ett bra sätt. Här erbjöds möjligheterna till oss på en bricka. Pendeldörren kommer verkligen att öppnas åt båda hållen. Då amerikanerna siktar in sig på Europa tänker de först på länder som Storbritannien och Tyskland, och då vi siktar in oss på USA tänker vi först på alla stora städer. Via sådant här samarbete syns vårt lilla land och vi hittar nya vägar till USA:s marknader, ler Storbacka.
Mårten Storbacka, Jarl-Matti Anttila och Jan Peter Bonn deltar i arbetsgruppens diskussion.
Populärt med ishockeyparalleller
Från arbetsgruppsdiskussionerna åkte Oreck vidare till universitetet, där han togs emot av ett auditorium fyllt med studerande från Vasa universitet, VAMK, Novia och Hanken. Orecks fartfyllda presentation börjades med frågan ”Har ni några frågor?”. Den totala tystnaden påvisade enligt Oreck skillnaden mellan finländare och amerikaner. Amerikaner räcker upp handen innan de ens vet vad de ska fråga, medan finländare tycker det är bäst att vara tyst.
Presentationen om ”Marknadsföringens ABC på tre minuter” sjönk in bland publiken:
- Du har en bak, för du behöver den då du flyger på baken. Det gäller alltså att vara beredd att flyga på sin bak. Och ofta.
Då man sedan lyfter upp sig från sin bak och strävar efter framgång, måste man vara beredd på att klara av omänskliga prestationer (pick yourself up from the bootstraps). Pengar skulle aldrig heller få vara orsaken till varför människor gör sitt jobb. Kunden borde vara prioritet nummer ett.
- Människor, och framför allt kunder vill inspireras. Man minns inte alltid vad talaren hade för budskap, men man minns stämningen kring talet. Marknadsföring handlar om att berätta berättelser. Finländarna har lyckats med detta väl – ni har lyckats få alla finländare att tro att ni inte kan marknadsföring!
Oreck älskade sport- och speciellt ishockeyparalleller. I slutet av sin presentation såg han ännu till att beklaga åhörarna på förhand om den förlust Finland skulle uppleva mot USA i Olympiafinalen. Den kommentaren orsakade dagens enda buande.