Oreck: ”Pelataan yhdessä siellä, missä kiekko tulee olemaan”
USA:n Suomen suurlähettiläs Bruce Oreck sekä hänen tiimiinsä kuuluvat Yhdysvaltain suurlähetystön asiantuntijat tapasivat vaasalaisyritysten edustajia Connect USA -tapahtumassa 20.2. Tilaisuuden tarkoituksena oli avata heiluriovi suomalaisten ja amerikkalaisten yritysten välille. Tapahtuman järjestäjinä toimivat Yhdysvaltain suurlähetystö, Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK, Teknologiakeskus Merinova, Pohjanmaan kauppakamari ja EnergyVaasa.
USA:n Suomen suurlähettiläs Bruce Oreck sekä hänen tiimiinsä kuuluvat Yhdysvaltain suurlähetystön asiantuntijat tapasivat vaasalaisyritysten edustajia Connect USA -tapahtumassa 20.2. Tilaisuuden tarkoituksena oli avata heiluriovi suomalaisten ja amerikkalaisten yritysten välille. Tapahtuman järjestäjinä toimivat Yhdysvaltain suurlähetystö, Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK, Teknologiakeskus Merinova, Pohjanmaan kauppakamari ja EnergyVaasa.
Oreck tietää mistä narusta vetää, kun hän rinnastaa yritysmaailman jääkiekkoon. Oreckin mukaan hyvä jääkiekkopelaaja pelaa siellä, missä kiekko on, mutta huippupelaaja pelaa siellä, missä kiekko tulee olemaan.
– Olemme täällä tänään, koska teitä kiinnostaa tehdä kauppaa amerikkalaisten kanssa, ja me haluamme tietää, mistä syystä ette ole vielä päässeet sinne mihin pyritte. Avaamme heilurioven suomalaisten ja amerikkalaisten yritysten kaupankäynnille, joten ovi aukeaa tietenkin molempiin suuntiin. Pelataan siis yhdessä siellä missä kiekko tulee olemaan, Oreck totesi.
Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry ja suurlähettiläs Bruce Oreck.
Keskustelu työpajoissa vilkasta
Oreckin puheenvuoron jälkeen paikalla olleiden noin 20 yrityksen edustajat jakautuivat työpajoihin, joiden vetäjinä toimivat suurlähetystön edustajat. Kohteliaisuuksien jälkeen työpajoissa päästiin itse asiaan. Yritykset käyttivät selvästi hyödykseen mahdollisuuden kysellä amerikkalaisista markkinoista.
Suurlähetystön Economy Officer Ken McBride veti yhtä työpajoista ja iloitsi yritysten aktiivisuudesta kysellä asioista. Hänen mielestään vaasalaisyritysten kannattaisi suunnata pieniin ja keskisuuriin kaupunkeihin, kuten Oregonin ja Wisconsinin osavaltioihin. Suurissa kaupungeissa käy hänen mukaansa niin paljon delegaatioita, että niiden joukkoon helposti hukkuu.
– Mikä työpajassa nousi selvästi yli muiden, oli yritysten huoli vastuuasioista ja riskeistä. Mielestäni huoli on turhan suuri, mutta en ole lakimies, joten tapaaminen amerikkalaisten lakiasiantuntijoiden kanssa olisi selvästi tarpeen. Voimme järjestää esimerkiksi tällaisia tapaamisia yrityksille verkkopalavereiden muodossa, hän totesi.
WE Tech toimii kansainvälisen merirahdin parissa kehittämällä ja toimittamalla energiatehokkaita ratkaisuja laivoihin. Yrityksen toimitusjohtaja Mårten Storbacka osallistui McBriden vetämään työpajaan ja oli jälkeenpäin tyytyväinen.
– Kaupankäyntiin lähteminen viranomaisten kautta on hyvä tapa. Tässä tilaisuudessa meille tuotiin mahdollisuuksia kuin tarjottimella. Heiluriovi tulee todellakin toimimaan kumminkin päin. Kun amerikkalaiset suuntaavat Eurooppaan, he ajattelevat ensin Iso-Britanniaa tai Saksaa, ja kun me täältä suuntaamme Amerikkaan ajattelemme ensin suuria kaupunkeja. Tämän yhteistyön kautta pieni maamme näkyy ja löydämme uusia reittejä USA:n markkinoille, Storbacka hymyilee.
Mårten Storbacka, Jarl-Matti Anttila
ja Jan Peter Bonn työpajassa.
Jääkiekkovertaukset suosiossa
Työpajakeskusteluista Oreck siirtyi yliopistolle, jossa odotti Vaasan yliopiston, VAMKin, Novian ja Hankenin opiskelijoista lähes viimeistä paikkaa myöten täynnä oleva auditorio. Oreck aloitti tunnin mittaisen esityksensä vauhdikkaasti kysymällä ensimmäisenä onko kellään kysymyksiä. Täydellisestä hiljaisuudesta kävi Oreckin mukaan ilmi suomalaisten ja amerikkalaisten ero. Amerikkalaiset viittaavat jo ennen kuin ovat edes miettineet mitä haluavat kysyä, suomalaiset ovat vaiti.
Oreckin lupaama esitys markkinoinnin ABC noin kolmessa minuutissa oli tyhjentävä:
– Sinulla on takamus siitä syystä, että sitä tarvitaan kun lennät takamuksellesi. Joten valmistaudu siihen, että tulet lentämään takamuksellesi. Usein.
Oreckin mukaan fyysisesti mahdoton tehtävä eli itsensä nostaminen ylös sieltä takamukseltaan pelkkien saappaanraksien avulla (pick yourself up from the bootstraps) kuvaa sitä, että pitää olla valmis ylivoimaisiin suorituksiin tavoitellessaan menestystä. Hän muistutti myös syistä, joiden vuoksi ihmiset tekevät työtään. Syynä ei saisi koskaan olla raha vaan aina asiakas.
– Ihmiset, asiakkaat haluavat inspiroitua. Puhujien sanomaa ei aina muisteta, mutta tunnelma ja fiilis, aivan kuten kuulemastaan musiikista, muistetaan kyllä. Markkinointi on myös tarinankerrontaa. Suomalaiset ovat onnistuneet tässä loistavasti – te olette saaneet kaikki suomalaiset uskomaan siihen, että suomalaiset eivät muka osaa markkinoida!
Oreck selvästi rakasti urheilu- ja erityisesti jääkiekkovertauksia ja pahoitteli lopussa jo etukäteen kuulijoilta sitä tappiota, jonka Suomi kokee jääkiekon Olympia-finaalissa USA:a vastaan. Tästä hän ansaitsi todennäköisesti päivän ainoat buuaukset.