Nyheter

Ökad synlighet med små medel i fokus på den första marknadsföringskliniken

Den 7 mars samlades ett gäng egenföretagare hos Startia för att få tips på hur de kan förstärka sin marknadsföring och synas bättre bland potentiella kunder. Kvällens diskussion tog avstamp i företagarnas utmaningar och tog sedan riktning på hur man med små resurser kan få utmärkt synlighet – bara man fokuserar på rätt saker.

Kalle Smeds, Creamarketing

Den 7 mars samlades ett gäng egenföretagare hos Startia för att få tips på hur de kan förstärka sin marknadsföring och synas bättre bland potentiella kunder. Kvällens diskussion tog avstamp i företagarnas utmaningar och tog sedan riktning på hur man med små resurser kan få utmärkt synlighet – bara man fokuserar på rätt saker.

Nyckeln till en hög placering bland sökresultaten har inte att göra med hur stora muskler du har bakom företaget utan hur väl ditt innehåll matchar dina potentiella kunders sökningar.

– Du vill att ditt företag ska synas på första sidan bland sökresultaten när någon söker produkter eller tjänster som ditt företag kan erbjuda. För att det ska lyckas behöver innehållet på din hemsida matcha de frågor du vill svara på. Det är alltså viktigt att noga tänka genom vilka frågor och formuleringar i sökmotorn som borde leda till ditt företag och sedan planera innehållet därefter, säger Creamarketings VD Karl-Johan Smeds.

Creamarketing är en av de sakkunnigorganisationer som samarbetar med Startia och det var på deras initiativ som den första Pop Up-marknadsföringskliniken ordnades. Smeds driver Creamarketing med 25 års erfarenhet inom branschen och Google-synlighet hör till ett av hans expertisområden.

Under tillfället fick företagarna se ett flertal exempel på lokala företag som är bland de högst rankade bland Googles sökresultat även om produktsidorna i sig är rätt simpla. Tack vare att produktens nyckelord har använts konsekvent och tydligt på företagets hemsida får de höga poäng av sökmotorn.

– Du kan till exempel framhäva nyckelorden på sidan för ofta ställda frågor, i artiklar, bloggtexter och annat, berättar Smeds och fortsätter:

– Det finns ändå en gräns på hur många nyckelord du kan använda på samma sida. Google är smart och ser igenom fabricerat innehåll som enbart räknar upp nyckelord och det påverkar placeringen negativt.

Smeds tillägger att det är viktigt att det finns tydlig information om din ort på hemsidan eftersom sökresultaten påverkas av var den potentiella kunden befinner sig. På så sätt kan ditt företag i exempelvis Vasa få bra synlighet hos någon som befinner sig i Vasa. Ytterligare en viktig tumregel är att skapa en ny sida för varje tjänst eller produkt så att webbadressen (också kallad URL-adress) är koncis och lyfter fram ett av dina viktiga nyckelord.

– Många frågar om det lönar sig att skapa en hemsida eller om det räcker med att bara ha en Facebook-sida. Svaret är ja, poängen är att alltid skapa innehåll på företagets egen hemsida så att allt innehåll du producerar har positiv inverkan på din placering bland sökresultaten, säger Smeds.

Smeds avslutar med att poängtera att antalet klick och personer som besökt företagets hemsida inte säger allt. Om du når ut till några personer men de här personerna är de som behöver dina specifika tjänster har du lyckats med ditt innehåll och är på rätt väg.