Ensimmäisellä markkinointiklinikalla vinkkejä yrityksen näkyvyyden vahvistamiseen
Maaliskuun 7. päivänä ryhmä pienyrittäjiä kokoontuivat Startiaan saadakseen vinkkejä siitä, miten he voivat vahvistaa markkinointiaan ja näkyä paremmin mahdollisten asiakkaiden keskuudessa. Illan keskusteluissa yrittäjät saivat vinkkejä siitä, miten pienillä resursseilla voidaan saada erinomaista näkyvyyttä – kunhan keskitytään oikeisiin asioihin.
Maaliskuun 7. päivänä ryhmä pienyrittäjiä kokoontuivat Startiaan saadakseen vinkkejä siitä, miten he voivat vahvistaa markkinointiaan ja näkyä paremmin mahdollisten asiakkaiden keskuudessa. Illan keskusteluissa yrittäjät saivat vinkkejä siitä, miten pienillä resursseilla voidaan saada erinomaista näkyvyyttä – kunhan keskitytään oikeisiin asioihin.
Hyvä sijoitus hakutuloksissa eivät liity yrityksen kokoon vain siihen, kuinka hyvin sisältö vastaa mahdollisten asiakkaiden hakuja.
– Yrityksesi pitäisi näkyä hakukoneiden tuloksien ensimmäisellä sivulla, kun joku tekee hakua, joka vastaa yrityksesi tarjontaan. Tämä on mahdollista, kun kotisivusi sisältö vastaa oikeisiin kysymyksiin. On siis tärkeää miettiä huolellisesti, mitkä hauissa käytetyt kysymykset ja sananvalinnat pitäisi johtaa yrityksesi kotisivuille, ja suunnitella sisältö sen mukaan, Creamarketingin toimitusjohtaja Karl-Johan Smeds, sanoo.
Creamarketing on yksi Startian asiantuntijapartnereista ja heidän aloitteellansa järjestettiin ensimmäinen Pop Up -markkinointiklinikka. Smeds pyörittää Creamarketingia 25 vuoden alan kokemuksella ja Google-näkyvyys kuuluu hänen asiantuntemukseensa.
Tilaisuudessa yrittäjät saivat nähdä useita esimerkkejä paikallisista yrityksistä, jotka näkyvät Googlen hakutuloksissa etupäässä, vaikka tuotesivut itsessään ovatkin melko yksinkertaisia. Tämä johtuu siitä, että tuotteiden sivuilla on käytetty avainsanoja johdonmukaisesti ja selkeästi.
– Avainsanoja voi esimerkiksi korostaa kotisivun usein esitetyt kysymykset-osiossa, artikkeleissa ja blogiteksteissä, Smeds kertoo ja jatkaa:
– avainsanojen käytössä on kuitenkin myös rajansa. Google on fiksu ja katsoo läpi väärennettyä sisältöä, joka luettelee vain avainsanoja ja sillä on huono vaikutus hakutuloksien sijoitukseen.
Smeds lisää, että yrityksen paikkakunta pitää olla myös hyvin esillä kotisivujen tiedoissa, koska hakutuloksiin vaikuttaa mahdollisen asiakkaan sijainti. Näin esimerkiksi Vaasassa toimiva yhtiösi voi saada hyvää näkyvyyttä vaasalaisen haussa. Toinen tärkeä nyrkkisääntö on luoda jokaiselle palvelulle tai tuotteelle uusi sivu niin, että verkkosivun osoite (eli URL-osoite) on lyhyt ja selkeästi nostaa sinun yrityksellesi tärkeä avainsana.
– Monet kysyvät, kannattaako perustaa kotisivu vai riittääkö se, että sinun yritykselläsi on Facebook-sivu. Vastaus on kyllä, on tärkeää luoda sisältöä aina omalle sivustolle niin, että kaikki sinun tuottamalla sisällöllä on positiivinen vaikutus yrityksesi sijaintiin hakutuloksissa, Smeds sanoo.
Lopuksi Smeds muistuttaa, että kotisivujen kävijöiden tai klikkausten määrä ei kerro kaikkea. Jos tavoitat muutamia ihmisiä, mutta nämä ihmiset tarvitsevat juuri sinun palvelujasi, olet onnistunut sisällön kanssa ja olet oikealla tiellä.