Nyheter

”Ni gör ett mycket bra jobb för regionen” – skolbetyget för VASEKs verksamhet till och med 8,6

I maj skickade Vasaregionens Utveckling Ab VASEK sin årliga intressentenkät till cirka 180 personer. Bland dem fanns representanter för näringslivet, regionutvecklingsmyndigheter och utbildningssektorn samt genomförare av utvecklingsprojekt. Ordförandena för ägarkommunernas kommunfullmäktige samt -styrelser fick också besvara enkäten.

Piktogrammi kuvanaI maj skickade Vasaregionens Utveckling Ab VASEK sin årliga intressentenkät till cirka 180 personer. Bland dem fanns representanter för näringslivet, regionutvecklingsmyndigheter och utbildningssektorn samt genomförare av utvecklingsprojekt. Ordförandena för ägarkommunernas kommunfullmäktige samt -styrelser fick också besvara enkäten. Svarsprocenten var 31.

– Under coronaåret 2020 hoppade vi över intressentenkäten, men nu fick vi jämföra resultaten med enkäten som genomfördes 2019 och hade samma innehåll. Det väldigt fina var att enligt svaren hade vi lyckats med genomförandet av alla våra tre huvuduppgifter ännu mer framgångsrikt än tidigare. Den här gången fick vi också nästan 20 stycken fler svar än förra gången, berömmer vd Stefan Råback

Ett axplock ur enkätresultaten: 

  • 92,86 % av de som svarade var av samma eller helt samma åsikt om att VASEK har lyckats väldigt bra med sitt arbete inom företags- och näringslivstjänster. På en skala 1–4 var medeltalet 3,67 (2019: medeltal 3,5). 
  • För region- och branschutveckling var medeltalet 3,45 (2019: medeltal 3,35) 
  • och 3,26 för marknadsföring av regionen (2019: medeltal 3,03). 

 

  • Med påståendet ”VASEK reagerar aktivt på förändringssituationer i regionen” var 92,85 % av samma eller helt samma åsikt, medeltal 3,59 (2019: medeltal 3,3). 
  • VASEK ansågs också aktivt ta tag i nya möjligheter (medeltal 3,45; 2019: 3,47) 
  • och kunna se och tolka framtidens behov väl (medeltal 3,36; 2019: 3,19). 
  • Respondenterna ansåg att VASEK är samarbetsvillig, vilket gav det högsta betyget i enkäten (medeltal 3,73; 2019: 3,61) 
  • och att VASEK tar initiativ för att skapa samarbete (medeltal 3,33; 2019: 3,22). 

 

  • Målsättningarna för utvecklingsbolaget var välkända (76,79 % av respondenterna av samma eller helt samma åsikt). 
  • 82,15 % av respondenterna kände också till uppgifterna väl, 
  • och resultaten av utvecklingsbolagets verksamhet var välkända för 73,21 %. 

 

  • Bland VASEKs företagstjänster ansågs rådgivning vid företagsstart (83,93 %; 2019: 86,8 %), ägar- och generationsskiftesservice (58,93 %; 2019: 44,7 %) och utveckling av verksamma företag (46,43 %; 2019: 44,7 %) vara de viktigaste. Utvecklingen av klustret för cirkulär ekonomi, som lyfts med som ett helt nytt svarsalternativ, kilade in på fjärde plats (32,14 %). 
  • Av utvecklingstjänsterna ansåg respondenterna regionala strategier och program (51,79 %; 2019: 68,4 %), intressebevakning och rådgivning om hur man hittar olika finansieringskanaler och helhetslösningar (50 %, ett nytt svarsalternativ) samt genomförandet av VASEKs egna utvecklingsprojekt (48,21 %; 2019: 55,3 %) vara de viktigaste. 
  • När det gäller regionkommunikation och -marknadsföring ansåg respondenterna lockandet av kunnig arbetskraft och nya invånare till regionen (89,29 %; 2019: 71,1 %), lockandet av nya företag till regionen (80,36 %; 2019: 73,7 %) samt marknadsföring av EnergyVaasa-klustret (64,29 %; 2019: 78,9 %) vara de viktigaste. 

 

Till följd av coronan hade en fråga om VASEKs stöd till företag i coronarelaterade frågor lyfts med i enkäten. VASEKs rådgivning om olika stödformer, finansiell rådgivning och kommunikationen relaterad till dessa ansågs också ha varit framgångsrika ur intressenternas perspektiv. 

– Vi har fått via våra kundnöjdhetsenkäter mycket positiv feedback om våra tjänster relaterade till coronautmaningar från företagen i området, vilka är den faktiska målgruppen, kompletterar Råback. 

60,71 % av intressentenkätens respondenter gav berömligt skolvitsord (10 eller 9) för VASEKs verksamhet som helhet. Medeltalet var nu till och med 8,61, med en liten ökning jämfört med 2019 (8,5). 

I de öppna frågorna uttryckte respondenterna ett stort antal åsikter om vad VASEK borde ägna särskild uppmärksamhet åt samt gav tips om observerade utvecklingsbehov. 

– Vi fick mycket beröm och uppmuntran i de öppna svaren, men också olika önskemål. Resultaten ger oss en viktig indikation på att vi är på rätt spår, och vilka betoningar man hoppas på i framtiden. Resultaten från enkäten har behandlats i bolaget både i styrelsen och med personalen och de kommer också att utnyttjas i bolagets strategiuppdatering i början av hösten, konstaterar Råback. 

 

Taggar: