Nyheter

Näthandlarklubben ger nytt perspektiv på eget arbete

Den sista av näthandlarklubbarna i Österbotten och Södra Österbotten startades den 15 juni när ett dussin näthandlare från olika branscher träffades för första gången hos Wilma Interiör i Jakobstad.

IMG 4922 rDen sista av näthandlarklubbarna i Österbotten och Södra Österbotten startades den 15 juni när ett dussin näthandlare från olika branscher träffades för första gången hos Wilma Interiör i Jakobstad.  

VASEKs företagsrådgivare Tuija Räihä-Pundars gav sina råd åt deltagarna:

– Tillit är viktigt och det som behandlas på träffarna är konfidentiellt. Det som diskuteras på mötena stannar där, det vill säga att man inte berättar om diskussionerna för utomstående. Jag deltar gärna i era möten om ni så önskar, men ni kommer överens om datumen för mötena tillsammans med gruppens ledare. Ni kommer att ha en fantastisk möjlighet att lära känna varandras verksamheter när ni turas om att besöka varandra.

Deltagarna i denna näthandlarklubb är en mycket varierande grupp av företagare med olika e-handelsplattformar, självtillverkade och importerade produkter, bara onlinebutiker eller kombinationer av online- och fysiska butiker, olika antal återförsäljare, olika destinationsländer och regioner samt olika utgångspunkter för procentandelen av näthandelns totala omsättning.

Ett gemensamt må är att hitta nya sätt för att öka volymen i näthandeln och där hjälper gruppens heterogenitet till, olika företag som jobbar på olika sätt har olika erfarenheter, på sätt kan man hitta nya perspektiv till sitt eget arbete, lära sig och sedan testa olika lösningar.

Näthandeln behöver mer uppmärksamhet av sin företagare

Branding var ett tema som diskuterades på mötet och man konstaterade att näthandelns framgång kräver ett välskapat, starkt varumärke för att kunna skilja sig från konkurrenterna. Valet av bilder för nätbutiken diskuterades också, företagarna hade olika idéer och lösningar hur man gör produkt- och livebilder till sina nätbutiker.

Företagarna hade erfarenhet av flera olika e-handelsplattformar och deras skillnader, och de utmaningar man kan ha med att bygga upp nätbutiken. Man konstaterade att även om största delen av omsättningen fortfarande kommer från den fysiska butiken, kan nätbutiken fungera som en utmärkt produktkatalog, då har kunderna möjlighet att bekanta sig med urvalet i förväg. På så sätt vet kunden, redan innan hen går in i butiken, vad hen vill ha.

Man upplevde att den fysiska butiken och näthandeln stöder varandra, men orsakar också huvudvärk när det inte alltid är möjligt att ge nätbutiken all den uppmärksamhet den kräver. I diskussioner kom det fram att man ofta måste sköta nätbutiken lite vid sidan om, även om den egentligen behöver en satsning på heltid. Utmaningen kvarstår men förhoppningsvis kommer diskussionerna i näthandlarklubben att ge nya idéer och alla nätbutiker kommer att växa och nå de uppsatta målen.

Vi önskar lycka och framgång till alla näthandlarklubbar som nu har startat!

En näthandlarklubb är en inlärningsgrupp på 6–10 företag. Klubben träffas ungefär var sjätte vecka i de berörda företagens lokaler. Varje möte har ett tema som valts tillsammans. Exempel på teman är kundvärvning, teknologi, organisering av kundservice, svarstider, och olika verktyg. Uppstarten av näthandlarklubbarnas verksamhet sköttes av Viexpo och VASEK.

 

Taggar: