Uutiset

Verkkokauppiasklubista uutta näkökulmaa omaan työhön

Viimeinenkin Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan verkkokauppiasklubeista polkaistiin käyntiin 15.6. kun kymmenkunta eri alan verkkokauppiasta tapasivat ensimmäistä kertaa Wilma Interiörin tiloissa Pietarsaaressa.  

IMG 4922 rViimeinenkin Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan verkkokauppiasklubeista polkaistiin käyntiin 15.6. kun kymmenkunta eri alan verkkokauppiasta tapasivat ensimmäistä kertaa Wilma Interiörin tiloissa Pietarsaaressa.  
VASEKin yritysneuvoja Tuija Räihä-Pundars evästi osallistujia tapaamisen aluksi: 

– Luottamus toisiinne on tärkeää ja tapaamisten luottamuksellinen ilmapiiri. Mitä keskustellaan tapaamisissa, jää tapaamisiin eli niistä ei puhuta eteenpäin. Tulen mielelläni mukaan tapaamisiinne, jos niin haluatte, mutta tapaamisen ajankohdat sovitte yhdessä ryhmänne vetäjän kanssa. Teillä on hieno mahdollisuus päästä vuorotellen tutustumaan toistenne toimintaan, kun tapaamiset järjestetään vuorotellen jokaisen luona. 

Tämän verkkokauppiasklubin osallistujat ovat erittäin monipuolinen joukko yrittäjiä, joilla on erilaisia verkkokauppa-alustoja, itsevalmistettuja ja tuontituotteita, pelkkiä verkkokauppoja tai verkko- ja kivijalkakauppojen yhdistelmiä, eri määrä jälleenmyyjiä, eri kohdemaita ja -alueita sekä erilaisia lähtötilanteita verkkokaupan prosenttiosuudesta kokonaisliikevaihdosta. 

Yhteisenä tavoitteena kaikilla on löytää keinoja, joilla lisätä verkkokaupan volyymiä ja siinä ryhmän heterogeenisyys auttaakin loistavasti, sillä erilaisten yritysten tekemisistä ja kokemuksesta pystyy hakemaan myös uutta näkökulmaa omaan tekemiseen, ottamaan oppia ja sitten testata erilaisia ratkaisuja. 

Verkkokauppa kaipaa kauppiaaltaan lisää huomiota 

Brändäys oli yksi teema, josta keskusteltiin tapaamisessa ja todettiin verkkokaupan menestymisen vaativan hyvin luotua, vahvaa brändiä, jotta pystytään erottautumaan muista kilpailijoista. Myös verkkokauppojen kuvamaailmasta keskusteltiin, ja yrittäjillä oli erilaisia ajatuksia ja ratkaisuja verkkokauppojen tuote- ja livekuvien toteuttamiseksi. 

Yrittäjillä oli kokemusta useista erilaisista verkkokauppa-alustoista ja niiden eroista sekä haasteista verkkokauppojen rakentamisen kanssa. Mainittiin myös se, että vaikka kivijalkakauppa edelleen tuo valtaosan liikevaihdosta, saattaa verkkokauppa toimia erinomaisena tuotekatalogina, jolloin asiakkailla on mahdollisuus tutustua valikoimaan etukäteen. Näin asiakas jo kivijalkakauppaan saapuessaan usein tietää mitä haluaa. 

Kivijalkakaupan ja verkkokaupan koettiin siis tukevan toisiaan, mutta aiheuttavan myös päänvaivaa, kun ei aina ole mahdollista antaa verkkokaupalle kaikkea sen vaatimaa huomiota. Keskusteluissa harmiteltiinkin sitä, että usein verkkokauppaa joutuu hoitamaan muiden hommien sivussa, vaikka se edellyttäisikin kokoaikaista panostusta. Tämän haasteen kanssa siis kipuiltiin, mutta toivottavasti verkkokauppiasklubin keskustelut jatkossa tuovat uusia ideoita työhön ja kaikkien osallistujien verkkokaupat nousevat kasvuun ja pääsevät asetettuihin tavoitteisiin. 

Toivotamme onnea ja menestystä kaikille nyt toimintansa aloittaneille verkkokauppiasklubeille! 

Verkkokauppiasklubi on 6–10 yrityksen vertaisoppimisryhmä. Klubi kokoontuu noin kuuden viikon välein mukana olevien yritysten tiloissa. Jokaisessa tapaamisessa on yhdessä valittu teema, esimerkiksi asiakashankinta, teknologia, asiakaspalvelun organisointi, vasteajat, mitä työkaluja käytetään. Pohjanmaan verkkokauppiasklubien alkuvaiheen käynnistäjinä toimivat Viexpo ja VASEK. 

Tagit: