Nyheter

Momentum för utveckling av transportservice i Vasaregionen är nu

16.4.2019
-

Målet med MoveIT – Koldioxidsnål transportservice i Vasaregionen 2030-projektet är att skapa förutsättningar för Vasaregionen att möta de förändringar som nu sker i Finland gällande transportservice, kopplat till digitalisering och koldioxidneutrala transporter. Transportservicelagens första fas trädde i kraft 2018. Det är tänkt att lagen ändrar synen på kollektivtrafik till den grad att själva begreppet stegvis ersätts med transportservice och resekedjor, och kommunikation i fortsättningen ses som ett femte transportmedel.  

0517848rMålet med MoveIT – Koldioxidsnål transportservice i Vasaregionen 2030-projektet är att skapa förutsättningar för Vasaregionen att möta de förändringar som nu sker i Finland gällande transportservice, kopplat till digitalisering och koldioxidneutrala transporter. Transportservicelagens första fas trädde i kraft 2018. Det är tänkt att lagen ändrar synen på kollektivtrafik till den grad att själva begreppet stegvis ersätts med transportservice och resekedjor, och kommunikation i fortsättningen ses som ett femte transportmedel.

– I regionen kan vi nu konstateras ha momentum för transportserviceutveckling, säger projektledare Anna Måtts-Fransén från VASEK och nämner som exempel Vasa stads införskaffande av biogasbussar, förändringar i trafikflöden kopplat till nyinvesteringar på Vasklot, GigaVaasa-arbetet, en stadigt växande Kvarkenförbindelse och den nya färjan, tågtrafikens betydelse både för pendling och turism samt goda flygförbindelser.

Trots detta konstaterar Måtts-Fransén att det ännu idag är utmanande att förankra metoder för hållbar utveckling och ändra på invanda transportmönster:

– Detta är något vi har respekt för, och vi kommer att bemöta det från olika synvinklar, så som till exempel tätorters kontra glesbygdens behov, och hur digitaliseringstjänster kan underlätta vardagen i form av transparens och informationsutbyte.

Projektets mål är även att olika transportrelaterade myndigheter och aktörer bättre ska kunna samordna sina åtgärder för att framöver kunna bidra till koldioxidsnåla mål i Vasaregionen.

0534471rProjektspecialist Heli Siirilä från Levón-institutet vid Vasa universitet anser att projektet fungerar som en efterlängtad resurs till sådant koordineringsarbete som inte direkt hör till någon organisations uppgifter och som alla parter ändå drar nytta av.

– Vi samlade idéer från utvecklingsarbete som görs i andra städer och tillsammans valde vi av dem de som bäst lämpar sig för behoven och förhållandena i Vasa, konstaterar Siirilä.

Projektidén är ett resultat av en längre process, där projektparterna sökt nya samarbetsformer för att möta rådande klimatmål i Vasaregionen och trender inom kollektivtrafiksutvecklingen. Arbetet dras av Vasaregionens Utveckling Ab VASEK och förverkligas tillsammans med Vasa universitet, Levón-institutet, Södra-Österbottens NTM-Central, Vasa stad och Korsholms kommun.

– Jag är extra glad att vi i detta arbete får kombinera värdefull kunskap från olika aktörer och hoppas även på näringslivets deltagande bland annat i de två piloter vi kommer att utföra, säger Måtts-Fransén.

Den första piloten kommer att koncentrera sig på dem som arbetar i Vasklot och deras framtida pendeltrafik. I piloten begrundar man hur man ska minska på pendeltrafik med personbil samt hur digitaliseringen kunde utnyttjas i detta. I den andra piloten däremot planerar man användningen av sambruksbilar i Korsholm och Malax.

– Det centrala i båda piloterna är att ändra på attityderna och tankesättet, påminner Måtts-Fransén.

Pilotprojekten behandlas i tillställningen som ordnas i juni. I väntan på det hälsar vi alla välkomna att delta i hela projektets första workshop ”Tervetuloa innostumaan liikennepalveluista” på onsdagen den 24.4 i Vasa. Tilläggsinformation och anmälingar

 

 

Taggar: