Liikennepalvelujen kehittämisen momentum on nyt
MoveIT - Vähähiiliset liikennepalvelut Vaasan seudulla 2030 -hankkeen tavoitteena on luoda Vaasan seudulle edellytyksiä kohdata Suomessa parhaillaan meneillään oleva henkilöliikenteen muutos liittyen digitalisaatioon ja hiilineutraaliin liikkumiseen. Liikennepalvelulain ensimmäinen vaihe astui voimaan 2018. Lain on ajateltu muuttavan näkemyksiä joukkoliikenteestä siten, että itse käsite joukkoliikenne korvataan asteittain liikennepalvelulla ja matkaketjuilla, ja viestintä nähdään jatkossa viidentenä kuljetusmuotona.
MoveIT - Vähähiiliset liikennepalvelut Vaasan seudulla 2030 -hankkeen tavoitteena on luoda Vaasan seudulle edellytyksiä kohdata Suomessa parhaillaan meneillään oleva henkilöliikenteen muutos liittyen digitalisaatioon ja hiilineutraaliin liikkumiseen. Liikennepalvelulain ensimmäinen vaihe astui voimaan 2018. Lain on ajateltu muuttavan näkemyksiä joukkoliikenteestä siten, että itse käsite joukkoliikenne korvataan asteittain liikennepalvelulla ja matkaketjuilla, ja viestintä nähdään jatkossa viidentenä kuljetusmuotona.
– Voidaan todeta, että seudulla on nyt liikennepalveluiden kehittämisen momentum, projektipäällikkö Anna Måtts-Fransén VASEKilta sanoo ja mainitsee esimerkkeinä muun muassa Vaasan kaupungin biokaasubussien hankinnan, liikennevirtojen muutokset Vaskiluotoon tulevien uusien investointien vuoksi, GigaVaasa-työn, jatkuvasti kasvavan Merenkurkun liikenteen ja uuden laivan, hyvät lentoyhteydet ja junaliikenteen merkityksen sekä pendelöinnille että matkailulle.
Måtts-Fransén toteaa kuitenkin, että vielä nykyään on haastavaa ankkuroida kestävän kehityksen metodeja ja muuttaa totuttuja liikennemalleja:
– Kunnioitamme tätä ja tulemme lähestymään aihetta eri näkökulmista, esimerkiksi taajaman ja haja-asutusalueiden tarpeista käsin. Lisäksi mietimme, miten digitaaliset palvelut voivat helpottaa liikkumista arkea ihan käytännössä.
Hankkeen tavoitteena on myös se, että liikenteeseen liittyvät eri viranomaiset ja toimijat voisivat paremmin koordinoida toimenpiteitään ja siten sujuvammin edistää Vaasan seudun liikenteen vähähiilisyystavoitteita.
Projektiasiantuntija Heli Siirilä Vaasan yliopiston Levón-instituutista kertoo hankkeen tuovan kaivattua resurssia sellaiseen koordinointityöhön, joka ei suoranaisesti kuulu minkään organisaation tehtäviin ja josta kuitenkin hyötyvät kaikki osapuolet.
– Poimimme myös ideoita muissa kaupungeissa tehtävästä kehitystyöstä ja yhdessä valitsemme niistä parhaiten Vaasan tarpeisiin ja olosuhteisiin sopivat, Siirilä toteaa.
Hankkeen idea on pidemmän prosessin tulos. Hankekumppanit etsivät uusia yhteistyömuotoja voidakseen sopeutua Vaasan seudun olemassa oleviin ilmastotavoitteisiin sekä joukkoliikennekehittämisen trendeihin. Työtä johtaa Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK ja toteuttaa sen yhteistyössä Vaasan yliopiston, Levón Instituutin, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen, Vaasan kaupungin ja Mustasaaren kunnan kanssa.
– Olen erittäin iloinen, että saamme tässä työssä yhdistää eri toimijoiden arvokkaat tiedot. Toivomme myös elinkeinoelämän osallistumista muun muassa tulevaan kahteen toteutettavaan pilottiin, Måtts-Fransén sanoo.
Ensimmäinen pilotti tulee keskittymään Vaskiluodossa työskenteleviin ja heidän työmatkaliikenteeseensä tulevaisuudessa. Pilotissa pohditaan, miten vähennetään henkilöautoilla tapahtuvaa työmatkaliikennettä ja miten digitalisaatio voisi siinä auttaa. Toisessa pilotissa puolestaan suunnitellaan yhteiskäyttöautojen hyödyntämistä Mustasaaressa ja Maalahdessa.
– Asenteiden ja ajattelutavan muuttaminen on keskiössä kummassakin pilotissa, Måtts-Fransén muistuttaa.
Pilottihankkeita käsitellään kesäkuussa järjestettävässä tilaisuudessa. Sitä odotellessa kutsumme osallistumaan koko hankkeen ensimmäiseen workshopiin: ”Tervetuloa innostumaan liikennepalvelusta” 24.4. Vaasassa. Lisätietoja ja ilmoittautuminen.