Nyheter

Med flexbuss från Seinäjoki till Vasa flygplats

29.1.2016
-

I ett par veckor har resenärer från Seinäjokihållet kunnat åka flexbuss till Vasa flygplats. Bussen startar från Seinäjoki resecentrum och man kan stiga på bussen om man beställt skjutsen på förhand.

I ett par veckor har resenärer från Seinäjokihållet kunnat åka flexbuss till Vasa flygplats. Bussen startar från Seinäjoki resecentrum och man kan stiga på bussen om man beställt skjutsen på förhand.

– Att skapa resekedjor har varit en strategi på senare tid, och för resenären är det enkelt att komma till flygfältet och åka tillbaka hem med en flexbuss, berättar Petri Lampi, som är chef för Vasa flygplats och mannen bakom idén till anropsstyrda bussar.

Petri Lampi 400px

Lampi fick idén från den anropsstyrda kollektivtrafik som finns i Seinäjoki. Han kontaktade en fördomsfri företagare som blev inspirerad av tanken. Och det verkar finnas ett tydligt behov för servicen eftersom trafiken har kommit igång bra. Dessutom lockar priset på flexlinjen, 19 euro från Seinäjoki till Vasa flygplats, resenärer att lämna bilen hemma.

Man beställer flexbussen genom att ringa, skicka sms eller per e-post. Kunden berättar vilket flyg hen är på väg till på Vasa flygplats och på vilken busshållplats hen kommer att stiga på bussen. Hållplatserna har fastställts på förhand. I Seinäjoki startar bussen alltid från resecentret och man betalar för resan enligt antalet kilometrar.

Lampi påminner att företagaren kör anropsstyrd trafik på sin egen risk. Inga stöd finns i bakgrunden.
– Man kan inte annat än lyfta hatten för företagaren, fint arbete.

Dålig kännedom om Vasa flygplats möjligheter

Affärsresenärer från Seinäjokinejden känner väl till Vasa flygplats utbud och använder sig av det också. Företagare och andra potentiella resenärar har emellertid enligt Lampi inte varit medvetna om vilka flyglinjer Vasa erbjuder.

– 80 kilometer, det vill säga en timme i bilen till flygfältet är vardag på andra håll i världen, jämför han.

– Ofta tänker man inte på att Vasa flygplats har långa charterserier, påminner Lampi. – Vi har charterflyg varje vecka och det ökar också efterfrågan. För den som planerar att resa är det enkelt att välja tidpunkten enligt sina semestertider och inte så att hen skulle behöva ta semester när det finns charterflyg. Här är skillnaden jämfört med många andra flygfält, och den är till vår fördel.

bussipysakki IMG 2523 350px

Nu att renoveringarna av landningsbanan och terminalen är färdiga, är läget på Vasa flygplats stabilt. Stamrutterna hålls oförändrade: till Helsingfors och Stockholm flyger man fortsättningsvis flera gånger per dag. På Stockholmsrutten börjar man visserligen se jetplan när SAS ökar flygplanskapaciteten.

Framöver är utmaningen för Vasa flygplats att kunna säkerställa en tillräcklig god servicenivå med balans i minnet. Såsom på allt annat, påverkas också flygplatsens verksamhet av konjunkturer.

Anropstrafiken attraherar också researrangörer

Peter Källberg, som jobbar med turismbranschen på Vasaregionens Utveckling Ab VASEK besökte Resemässan i Helsingfors för att få en lägesbild över branschen. Han säger att flygbranschen har stabiliserats och inte är lika turbulent nu som för ett par år sedan.

– Flygbolagens resultat har varit bättre, vilket förstås till stor del beror på det låga oljepriset, men det påverkar också stämningen i branschen positivt.

Källberg berättar att det kommande charterutbudet ser lovande ut för Vasa flygplats del.
– Höstens avgånger är inte alla färdigplanerade. En del av researrangörerna avvaktar och ser hur försäljningen går innan de fattar slutliga beslut.

Under sitt besök till Resemässan informerade Källberg bland annat charterarrangörerna om Vasaregionen. Ett av Exit IMG 2503 350pxargumenten i det material som Källberg hade sammanställt över regionen var den anropsstyrda busstrafiken, eftersom den hjälper öka antalet potentiella resenärer som väljer Vasa flygfält. Researrangörer och återförsäljare bör ta flexbusstrafiken i beaktande i sin marknadsföring och dessutom fokusera reklam också i Seinäjokiregionen.

– Det är ju enklare att inte köra egen bil till flygfältet och när man sedan landat, får man stiga på en uppvärmd buss och fortsätta resan hem, konstaterar Källberg.

 

[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]