Nyheter

Målet för utredningen av godsflödet är en regelbunden linjetrafik till Europa

12.5.2016
-

Hamnföretaget Kvarken Ports genomför en utredning av godsflödet vars syfte är att kartlägga industrins och övriga aktörers verkliga potential gällande transportvolymer i regionen.

20160211 0295Nosturi 400pxHamnföretaget Kvarken Ports genomför en utredning av godsflödet vars syfte är att kartlägga industrins och övriga aktörers verkliga potential gällande transportvolymer i regionen. Utredningen, som förverkligas i maj-juni i samarbete med VASEK, är en del av E12 Atlantica Transport-projektet där man utvecklar E12-leden. En del av projektet går ut på att skapa olika utredningar och pilotprojekt tillsammans med företagen. Kvarken Ports är en viktig aktör på E12-leden och utredningen stöder såväl Kvarken Ports som utvecklingen av leden.

Kvarken Ports försäljnings- och marknadsföringschef Markus Rönnblom har i veckan skickat ut en enkät till industrins spetsföretag samt speditionsföretag med frågor som rör styckegods-, container- och trailertransporternas volymer.

– Jag hoppas på att få svaren senast under nästa vecka varefter jag kontaktar företagens utsedda kontaktpersoner för att i slutet av maj och i juni göra fördjupande intervjuer. Under intervjuerna går vi igenom enkätsvaren mer ingående och ställer ytterligare frågor, berättar Rönnblom.

En viktig fråga i enkäten är företagens åsikt om vilken destinationshamn som skulle vara bäst för feeder-förbindelsen, dvs. för den regelbundna frakttrafiken.

– Vi vill veta om det är Antwerpen, Bremerhaven, Hamburg, Rotterdam eller kanske någon annan? Enkätens främsta syfte är alltså att utreda transportvolymernas omfattning så att man kan börja förhandla om inledandet av frakttrafiken. Det har kommit starka budskap från olika aktörer om att feeder-förbindelsen verkligen skulle behövas nu och därför ska situationen noggrant kartläggas, konstaterar Rönnblom.

VASEK genomförde en liknande enkät år 2012 och resultatet visade att behovet finns.

– Den tidigare feeder-förbindelsen var inte länge i bruk så därför vill vi nu ännu bättre förbereda för förbindelsen och få fler företag att förbinda sig till användningen av en eventuell ny linje, konstaterar logistikexperten Riitta Björkenheim. – Efterfrågan var stor även då men det tar sin tid innan förbindelsen tar fart och blir lönsam.

Företagens alla svar på enkäten behandlas strikt konfidentiellt och i det material som presenteras offentligt är all information sammandrag och helhetssummeringar.

– Det här är viktig information med tanke på förhandlingarna som ska föras med rederierna och på hösten kommer vi också att gå igenom informationen under gemensamma workshopar dit alla instanser och aktörer som svarat på enkäten bjuds in, försäkrar Rönnblom och fortsätter:

– Vid sidan av undersökningen har vi även satsat mycket på planeringen av kajernas infrastruktur som stöder en samtidig användning av olika lastningsmetoder.

 

Närmare uppgifter

Markus Ronnblom 150px

 

Markus Rönnblom
Kvarken Ports
+358 (0)440 - 987 415
markus.ronnblom@kvarkenports.com

 

 

 

Intrerreg BA SV RGB