Uutiset

Tavaravirtaselvityksen tavoitteena säännöllinen linjaliikenne Eurooppaan

12.5.2016
-

Satamayhtiö Kvarken Ports toteuttaa touko-kesäkuussa yhteistyössä VASEKin kanssa tavaravirtaselvityksen, jonka tavoitteena on kartoittaa seudun teollisuuden ja muiden toimijoiden todellinen potentiaali kuljetusmäärissä.

20160211 0295Nosturi 400pxSatamayhtiö Kvarken Ports toteuttaa touko-kesäkuussa yhteistyössä VASEKin kanssa tavaravirtaselvityksen, jonka tavoitteena on kartoittaa seudun teollisuuden ja muiden toimijoiden todellinen potentiaali kuljetusmäärissä. Selvitys on osa E12 Atlantica Transport -hanketta, jossa kehitetään E12-väylää. Yhtenä osana hanketta on luoda erilaisia selvityksiä ja pilotticaseja yhdessä yritysten kanssa. Kvarken Ports on tärkeä toimija E12-väylällä ja selvitys tukee sekä Kvarken Portsin että väylän kehittämistä.

Kvarken Portsin myynti- ja markkinointipäällikkö Markus Rönnblom on lähettänyt tällä viikolla teollisuuden kärkiyrityksille sekä huolintayrityksille kyselylomakkeen, jossa tiedustellaan kappaletavara-, kontti- ja trailer-kuljetusten määriä.

– Toivon saavani lomakevastaukset jo viimeistään ensi viikon aikana, jonka jälkeen otan yhteyttä yritysten antamiin yhteyshenkilöihin ja teen syventävät haastattelut toukokuun lopulla ja kesäkuun aikana. Haastattelujen aikana voimme käydä lomakkeen vastaukset tarkemmin läpi ja esittää vielä tarkentavia kysymyksiä, Rönnblom kertoo.

Tärkeänä kysymyksenä lomakkeessa on yritysten kanta siihen, mikä kohdesatama feeder-yhteydelle eli säännölliselle rahtiliikenteelle olisi mieluisin.

– Haluamme tietää olisiko se Antwerpen, Bremerhaven, Hampuri, Rotterdam vai kenties joku muu? Kyselyn perimmäinen tavoite on siis selvittää kuljetusvolyymien määrät, jotta varustamojen kanssa voidaan käydä neuvotteluja rahtiliikenteen aloittamisesta. Eri toimijoilta on tullut vahvaa viestiä siitä, että feeder-yhteys olisi nyt todella tarpeen, siksi tilanne on kartoitettava huolella, Rönnblom toteaa.

VASEK toteutti vastaavan kyselyn vuonna 2012 ja tulokset osoittivat, että tarvetta on.

– Aikaisempi feeder-yhteys ei ollut toiminnassa kauaa, joten nyt haluammekin pohjustaa yhteyttä vielä paremmin ja saada useammalta yritykseltä sitoumuksia mahdollisen uuden linjan käyttämisestä, toteaa logistiikka-asiantuntija Riitta Björkenheim.

– Kysyntää oli tuolloinkin paljon, kestää vain jonkin aikaa, että yhteys lähtee täyteen vauhtiin ja tulee kannattavaksi.

Yritysten kaikki vastaukset kyselyyn käsitellään ehdottoman luottamuksellisesti ja julkisuuteen esitettävässä materiaalissa kaikki tiedot ovat yhteenvetoina ja kokonaissummina.

– Nämä ovat tärkeitä tietoja varustamojen kanssa käytävissä neuvotteluissa ja tiedot käydään myös syksyllä läpi yhteisessä workshopissa, jonne kutsutaan kaikki kyselyyn vastanneet tahot ja toimijat, Rönnblom vakuuttaa ja jatkaa:

– Tutkimuksen ohella olemme satsanneet voimakkaasti myös laiturien infrastruktuurin suunnitteluun, joka tukee samanaikaista eri lastausmuotojen käyttöä.

 

Lisätietoja

Markus Ronnblom 150px

 

Markus Rönnblom
Kvarken Ports
+358 (0)440 - 987 415
markus.ronnblom@kvarkenports.com

 

 

 

Intrerreg BA FI RGB