Mål och mellanhållplatser till vägkartan för koldioxidneutral transport skapades i MoveIT-workshop
Till workshopen för koldioxidneutral mobilitet den 18 februari hade sammankallats framförallt representanter för projektområdets landsbygdskommuner för att diskutera de gemensamma målen och mellanhållplatserna för vägkartan Koldioxidsnål transportservice i Vasaregionen 2030 före år 2030.
Till workshopen för koldioxidneutral mobilitet den 18 februari hade sammankallats framförallt representanter för projektområdets landsbygdskommuner för att diskutera de gemensamma målen och mellanhållplatserna för vägkartan Koldioxidsnål transportservice i Vasaregionen 2030 före år 2030.
MoveIT-projektets projektchef Matias Båsk från VASEK berättade om det förberedande arbetet för vägkartan och vad som hänt i projektet på sistone. Tyvärr har man på grund coronan ännu inte kunnat genomföra pilotförsöken som funnits med på projektets handlingsplan.
Johanna Vilkuna, trafikexpert på Kommunförbundet, berättade i sin inledning om strategiskt tänkande i planering och upphandling av kommunala transporter. Hon påminde att verksamhetsmiljön och transporterna påverkas av flera utmaningar, såsom coronaviruset, tjänsternas tillgänglighet, hur företagen klarar sig och deras investeringsförmåga samt avregleringen av taxibranschen.
Vilkuna funderade på hur man på kommunal nivå kan påverka alla dessa aspekter genom att samarbeta med olika aktörer samt att utveckla funktionssätten och skapa nya lösningar. Hon påminde också om vikten av attitydförändringar.
– Det är alltid möjligt att göra saker på ett smartare sätt, poängterade hon.
Enligt Vilkuna ska man tänka på ur vilka utgångspunkter som man önskar förändring. Handlar det om effektivisering av verksamheten och kostnadsbesparingar, om att klara sina förpliktelser trots utmaningarna eller har man som mål att möjliggöra bättre service för flera genom effektivisering och utveckling av verksamheten. När utgångspunkten är nuläget, måste man definiera mål och val samt ha kundens perspektiv i åtanke.
Projektsakkunnig Heli Siirilä, Vasa universitets forskningsplattform InnoLab, presenterade arbetet med vägkartan som gjorts i projektet. Vägkartan kommer att innehålla regionens gemensamma mål och mellanhållplatser före år 2030.
– Alla har sina egna vägar mot det gemensamma målet. Vägkartan ska ut på remiss i april, följt av publicering och implementering, berättade Siirilä.
Kommunerna har en betydande roll när det gäller främjandet av koldioxidneutral mobilitet. Kommunerna har en roll både som välfärdsfrämjare och regionutvecklare, upphandlare av kollektivtrafik och transporter och även som arbetsgivare. Det finns många möjligheter att påverka i dessa roller. Teman i workshopsdiskussionerna omfattade transportföretag och betalningssystem, infra, administration och finansiering samt arbetsplatser och invånare.
När det gäller administration och finansiering konstaterades det i diskussionerna att det måste finnas regelbunden kontakt mellan aktörerna i regionen och målsättningen är att alla siktar på samma mål. Hållbara transporter måste vara meningsfulla för regionen, företagen och hushållen ur en ekonomisk synvinkel.
Det finns variationer i samarbetsmängden mellan transportföretagen, men satsningar önskades särskilt i gemensam kommunikation och marknadsföring. Ett viktigt mål är att 2030 ha samma smidiga betalningsmetoder i olika transportmedel ur kundens synvinkel.
Hållbar mobilitet ses ofta som ett ännu okänt hot och kostnadspost, men lyckligtvis finns det redan ett fåtal föregångare bland arbetsplatserna. Som en mellanetapp föreslogs därför att år 2025 skulle resor som sker under arbetsdagen utföras på nya sätt och år 2029 skulle samåkningsplattformer redan vara i flitigt bruk. Gruppmedlemmarna sa att alla måste komma över ”tröskeln att täckas” och våga göra saker annorlunda.
- Bekanta dig med workshop-materialet här
- Arbetet för Vägkartan för koldioxidneutral mobilitet fortsätter nästa gång med workshop den 25 mars. Inbjudan skickas senare. Följ även VASEKs evenemangskalender.