Nyheter

Lokala rese- och smakupplevelser stöder regionens turism

13.3.2018
-

Peter Källberg, som är projektchef inom turism, besökte Resemässan i Januari och enligt de observationer som han gjorde på mässan anses rena, naturliga ingredienser och unika smaker numera vara som en mer integrerad del av turismupplevelsen. Traditionella mat- och hantverksprodukter, som är typiska för omgivningen, intresserar såväl inhemska som utländska besökare.

HannulaVeli-Pekka Hannula har drivit caféet på flygfältet i Vasa sedan 2011.

Peter Källberg, som är projektchef inom turism, besökte Resemässan i januari och enligt de observationer som han gjorde på mässan anses rena, naturliga ingredienser och unika smaker numera vara som en mer integrerad del av turismupplevelsen. Traditionella mat- och hantverksprodukter, som är typiska för omgivningen, intresserar såväl inhemska som utländska besökare.

Även Veli-Pekka Hannula, som har drivit caféet på flygfältet i Vasa sedan 2011, bekräftar Källbergs observationer:

Hannula lokalaprodukter– Efterfrågan på lokala produkter har ständigt ökat. Till exempel Malaxlimpan sålde vi verkligen mycket av strax före jul, havtornsjuice är alltid populärt och plåtlyktan från Lillkyro har jämn åtgång, även om den är något dyrare än normala souvenirer.

Enligt Hannula är produkternas förpackning och utseende en viktig sak för de internationella kunderna. På förpackningarna måste tydligt framgå ursprung och även historien kring produkten.

– Genom ändringarna i alkohollagen fick vi ett detaljhandelstillstånd för alkoholprodukter under 5,5 procent, så snart kan man hos oss köpa hantverkaröl från Kvarken Brewery eller Longkyrö-drycker från Kyrö Distillery.

– Kvarken Brewery produkter har alla olika historier om Kvarkens skärgård på flasketiketterna. Kyrö Distillery känner ju alla till, säger Hannula leende.

– På min uppmaning har dessa företag tillsammans börjat utforma en förpackning, dit kunden kan samla in de smaker hen önskar från produktutbudet. En förpackning på fyra flaskor kan transporteras på flygplan, och vid behov kan den också glida in i säkerhetspåsen, tillsätter Hannula.

Av caféets totalförsäljning består drygt en tredjedel av kaffeprodukter, men nästan lika mycket inbringar försäljningen av alkoholdrycker. Ökande mängder av charterflyg från Vasa syns i dessa produktgrupper som en tydlig ökning i försäljningen. Resterande försäljning, drygt 30 %, består av tidningar, böcker och souvenirer.

Hannula magneetitEn kolsvart magnet, som beskriver vintern i Finland får Hannula att skratta.

– När man tänker på sortimentet är det viktigt att notera den lokala anknytningen, men också de varierande behoven hos resenärerna. Ifall tandborsten eller mobilladdaren är kvar hemma, kan man alltid köpa dessa produkter hos oss. Olika små produkter säljs i stora mängder, exempelvis magneter är populära.

Många lokala tillverkare erbjuder sina produkter för försäljning direkt till Hannula.

– Just nu skulle jag gärna ta mer av produkter och souvenirer till sortimentet som är passande för barn, samt några till resande relaterade små produkter, såsom nackstödskuddar eller plånböcker. När det gäller olika livsmedel och delikatesser måste man dock beakta hållbarheten och försäljningstiden. Efterfrågan måste vara tillräckligt stor för att produkterna inte skulle lämna kvar efter att förfallodagen har gått ut. Från vårt urval bör man kunna hitta lämpliga souvenirer från ett par euros pris upp till några tiotals euro, berättar Hannula.

Enligt Hannula känner turisterna kanske inte ännu tillräckligt väl till Vasaregionen eller Kvarken för att kunna fråga efter regionspecifika produkter. Källberg håller med och säger att detta ger också möjligheter för företagarna:

– Man kan öka medvetenheten om regionen också genom rese- och smakupplevelser. En kombination av produkter och upplevelser stärker varumärket för hela regionen. De lokala tillverkarna bör från början till slut finslipa berättelserna kring sina produkter och erbjuda dem till affärer och butiker för försäljning.

 

Närmare uppgifter

[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name]

Tillväxt genom information-projektets målsättning är att sprida aktuell information och kunskap om de ämnen som intresserar turismnäringen. Projektet finansieras av landsbygdsprogrammet.

lippu ja tunnuslause svenska 300pxELY LA03 Logo SV B3 RGB 200px 72dpi