Uutiset

Paikalliset matka- ja makumuistot tukevat seudun matkailua

13.3.2018
-

Matkailun projektipäällikkö Peter Källberg vieraili tammikuussa Matkamessuilla ja teki siellä huomion, että puhtaan luonnon raaka-aineet ja makuelämykset käsitetään nykyään entistä tiiviimmäksi osaksi matkailuelämystä. Alueiden tyypilliset ja perinteiset ruoka- ja käsityötuotteet kiinnostavat niin kotimaan matkustajia kuin ulkomaisia vieraitakin.

HannulaVeli-Pekka Hannula on pyörittänyt kahvilaa Vaasan lentoasemalla vuodesta 2011.

Matkailun projektipäällikkö Peter Källberg vieraili tammikuussa Matkamessuilla ja teki siellä huomion, että puhtaan luonnon raaka-aineet ja makuelämykset käsitetään nykyään entistä tiiviimmäksi osaksi matkailuelämystä. Alueiden tyypilliset ja perinteiset ruoka- ja käsityötuotteet kiinnostavat niin kotimaan matkustajia kuin ulkomaisia vieraitakin.

Vaasan lentoasemalla kahvilaa vuodesta 2011 lähtien pyörittänyt Veli-Pekka Hannula vahvistaa Källbergin havainnon:

Hannula lokalaprodukter– Paikallisten tuotteiden kysyntä on noussut jatkuvasti. Esimerkiksi joulun alla Maalahden limppua myytiin todella paljon, tyrnimehu on aina suosittu ostos ja vähäkyröläisen pläkkyrin lyhtyjä menee tasaisesti, vaikka se onkin vähän kalliimpi tuote matkamuistoksi tai tuliaiseksi.

Hannulan mukaan kansainvälisille asiakkaille tuotteissa on tärkeää pakkaus ja ulkoasu. Niistä on käytävä selvästi ilmi tuotteen alkuperä ja tarina.

 – Alkoholilain muutoksen myötä saimme vähittäismyyntiluvan alle 5,5-prosenttisille alkoholituotteille, joten pian meiltä saa mukaan myös Kvarken Breweryn käsityöläisoluita tai Kyrö Distillery Companyn Longkyrö-juomia.

– Kvarken Breweryn tuotteissa on kaikissa pullon etiketissä eri tarina Merenkurkun saaristosta, Kyrö Distilleryn nyt tuntevat kaikki, Hannula hymyilee.

– Kehotuksestani nämä yritykset lähtivät yhdessä suunnittelemaan pakkausta, johon asiakas voi kerätä tuotevalikoimasta haluamansa maut. Neljän pullon pakkauksen saa viedä lentokoneeseen ja tarvittaessa sen voi myös sujauttaa turvapussiin, Hannula lisää.

Lentoaseman kahvilan myynnistä noin runsas kolmasosa tulee kahvilatuotteista, lähes yhtä paljon tuottaa alkoholijuomien myynti. Vaasan lentoaseman kasvavat charter-lentojen määrät näkyvät näissä tuoteryhmissä myynnin selkeänä kasvuna. Loppuosa myynnistä, runsas 30 % tulee lehdistä, kirjoista ja tuliaisista.

Hannula magneetitHannulaa naurattaa Suomen talvea kuvaava pikimusta magneetti.

– Tuotevalikoimassa on tärkeää huomioida paikallisuus, mutta myös matkailijoiden moninaiset tarpeet. Jos hammasharja tai puhelimen laturi jää kotiin, meiltä löytyy kyllä. Erilaisia pientuotteita myydään paljon, esimerkiksi magneetit ovat suosittuja ostoksia.

Monet paikalliset valmistajat tarjoavat suoraan Hannulalle tuotteitaan myyntiin.

– Tällä hetkellä ottaisin valikoimaan mielelläni lisää lapsille sopivia viemisiä sekä matkailuun liittyviä pieniä tuotteita kuten niskatyynyjä tai lompakkoja. Erilaisissa ruoissa ja herkuissa on huomioitava säilyvyys ja myyntiaika. Menekkiä täytyy olla sen verran, ettei tuotteita jää käsiin ja etteivät ne pääse vanhenemaan. Valikoimastamme täytyy löytyä niin muutaman euron kuin muutaman kymmenenkin euron tuliaisiksi sopivia tuotteita, Hannula kertoo.

Hannulan mukaan matkailijat eivät ehkä ihan vielä tunne Merenkurkkua tai Vaasan seutua, jotta osaisivat kaivata alueelle ominaisia tuotteita. Källberg on samaa mieltä ja toteaa sen tuovankin mahdollisuuksia yrittäjille:

– Seutua voidaan tehdä tunnetuksi myös matka- ja makumuistojen kautta. Elämysten ja tuotteiden kombinaatio vahvistaa koko seudun brändiä. Paikallisten tuotteiden valmistajien kannattaa hioa tuotteidensa tarina loppuun asti ja tarjota niitä kauppoihin ja liikkeisiin myyntiin.

Lisätietoja

[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name]

Maaseutuohjelmasta rahoituksensa saavan Matkailuyrittäjän tiedon kautta kasvuun -hankkeen tavoitteena on muun muassa jakaa ajankohtaista tietoa ja osaamista matkailuelinkeinoa kiinnostavista aiheista.

lippu ja tunnuslause 300pxELY LA01 Logo FI B3 RGB 200px 72dpi