Nyheter

Liv och lust – respons på julkalenderkampanjen

24.1.2011
-

I Vasaregionen har arbetet med regional kommunikation fortskridit i vinter på två olika nivåer: vid sidan av utarbetandet av en kommunikationsstrategi har man genomfört en kampanj i julkalenderformat på webbplatsen Liv och lust.

I Vasaregionen har arbetet med regional kommunikation fortskridit i vinter på två olika nivåer: vid sidan av utarbetandet av en kommunikationsstrategi har man genomfört en kampanj i julkalenderformat på webbplatsen Liv och lust.

- Långsiktigt strategiarbete utgör grunden för den regionala kommunikationen men vi upplevde det som nödvändigt att också skapa en vi-anda i regionen med hjälp av intressanta berättelser. Först ska vi själva bli medvetna om vår regions styrkor innan andra kan upptäcka dem, säger Riitta Björkenheim, marknadsföringschef på VASEK.

VASEK och Teknologicentret Merinova hade huvudansvaret för kommunikationskampanjen, och även andra samarbetspartners inom regional kommunikation deltog i kampanjtalkot.

Positiv respons

Berättelserna på webbplatsen Liv och lust, där man varje dag kunde läsa en ny berättelse, samlades med syftet att det skulle finnas någonting för alla. Teman valdes och berättelserna skrevs utan att vara alltför allvarliga och resultatet var lätta, positiva berättelser som presenterar regionens människor och företeelser.

Liv och lust-kampanjen genomfördes på mycket kort tid, vilket medförde små tekniska problem på webbplatsen under de första dagarna. Utmaningarna med de svenska sidorna i början av kampanjen fick i praktiken de enda negativa kommentarerna, men annars var den stora responsen mycket positiv.

Enligt VASEKs förfrågningar har också den regionala kommunikationens intressentgrupper samt personer som presenterats på webbsidorna varit nöjda med innehållet på webbplatsen. Tack vare berättelserna har många som bott länge i regionen och också sådana som flyttat bort, hittat helt nya nyanser i sin hembygd. Berättelserna har också ansetts marknadsföra regionen på ett människonära sätt.

Stort besökarantal

Trots att inga kvantitativa besökarmål hade satts, är man nöjd med antalet besökare på sidorna. Att enskilda läsare har relativt länge varit på sidorna är positivt, för det betyder att de har läst berättelserna. - Webbplatsen öppnades i början av december och har haft nästan 11 000 besökare som har öppnat sidor sammanlagt 60 000 gånger, berättar Merinovas marknadsföringsdirektör Robert Olander. - Själv blev jag överraskad över hur många som hittade sidorna via facebook, till exempel. Det ser ut som att sociala medier lockade mera läsare till vår julkalender än vad printreklam gjorde.

En av kampanjens målsättningar var att lära sig om och dessutom träna hur man kunde utnyttja sociala medier i regional kommunikation. - Facebook-reklam och systematiskt länkande till olika facebook-sidor gav bra resultat, men just själva länkandet innebar också mycket arbete, konstaterar Björkenheim.

Fortsättning följer?

Redan i december önskades det att VASEK skulle genomföra en likadan kampanj nästa jul, och det kommer man säkerligen att överväga. För webbplatsen Liv och lust och dess berättelser planeras nya användningsmöjligheter.

- Erfarenheter och förbättringsförslag från denna kampanj kommer vi att studera när vi planerar på nästa kampanj. Det är så långt till jul ännu så allt är möjligt, skrattar Björkenheim.

Text: Johanna Haveri/Viestintä Oy Prowomedia