Uutiset

Eloa ja iloa - palautetta joulukalenterikampanjasta

24.1.2011
-

Vaasanseudun viestintää on tänä talvena viety eteenpäin kahdella tasolla: yhtä aikaa viestintästrategian laatimisen kanssa on tehty joulukalenterimuotoinen seutuviestintäkampanja Eloa ja iloa -verkkosivuilla.

Vaasanseudun viestintää on tänä talvena viety eteenpäin kahdella tasolla: yhtä aikaa viestintästrategian laatimisen kanssa on tehty joulukalenterimuotoinen seutuviestintäkampanja Eloa ja iloa -verkkosivuilla.

- Pitkän tähtäimen strategia on viestinnän perusta, mutta koimme myös seudullisen me-hengen luomisen mielenkiintoisten tarinoiden avulla tarpeelliseksi. Meidän on ensin tiedostettava omat seudulliset vahvuutemme, jotta myös muut voisivat ne huomata, sanoo VASEKin markkinointipäällikkö Riitta Björkenheim.

VASEK ja teknologiakeskus Merinova kantoivat päävastuun seutuviestintäkampanjasta, ja sen toteuttamistalkoisiin osallistuivat myös muut seutuviestinnän toteuttajat.

Positiivista palautetta

Eloa ja iloa -sivuston eri päivinä avautuneet jutut koottiin siten, että kalenterista löytyisi jokaiselle jotain kiinnostavaa. Juttuaiheita valittaessa ja niistä kirjoitettaessa vältettiin turhaa ryppyotsaisuutta ja tuotiin esiin seudun ihmisiä ja ilmiöitä kepeiden, positiivisten tarinoiden avulla.

Eloa ja iloa -kampanja toteutettiin varsin lyhyessä ajassa, minkä takia ensimmäisinä päivinä sivuston toiminnassa oli pieniä teknisiä ongelmia. Lähinnä ruotsinkielisten sivujen toimintaan liittyneet alkuhaasteet synnyttivät käytännössä ainoat negatiiviset palautteet, muuten runsas palaute varsin positiivista.

VASEKin suorittamien kyselyjen mukaan myös seutuviestinnän sidosryhmät ja sivuilla esitellyt ihmiset ovat olleet tyytyväisiä sivuston sisältöön. Tarinoiden avulla moni pitkään täällä asunut tai täältä pois muuttanut on löytänyt aivan uusia vivahteita kotiseudustaan. Mukavien tarinoiden on katsottu myös markkinoivan seutua ihmisläheisellä tavalla.

Paljon kävijöitä

Vaikka sivuille ei asetettu määrällisiä kävijätavoitteita, nyt saavutettuun kävijämäärään ollaan tyytyväisiä. Myös yksittäisten lukijoiden suhteellisen pitkä viipyminen sivuilla on ollut positiivista, juttuja on siis luettu. - Joulukuun alusta asti auki olleet sivut ovat keränneet lähes 11 000 kävijää ja sivuja on klikattu auki kaikkiaan 60 000 kertaa, kertoo Merinovan markkinointijohtaja Robert Olander. - Itse yllätyin siitä, kuinka paljon kävijöitä tuli sivustoille esimerkiksi facebookin kautta. Näyttäisi siltä, että sosiaalinen media houkutteli sivulle enemmän lukijoita kuin printtimainonta.

Yksi kampanjan tavoitteista oli saada tietoa ja lisäksi harjoitella sitä, kuinka sosiaalista mediaa voisi jatkossakin käyttää seutuviestinnässä. - Facebook-mainonta ja sivujen linkittäminen systemaattisesti facebookin eri sivuille tuotti paljon tulosta, mutta juuri linkittämisessä oli myös paljon työtä, Björkenheim toteaa.

Mitä jatkossa?

Jo joulukuussa VASEKia pyydettiin toteuttamaan samanlaista kampanjaa ensi jouluna ja sitä tullaan varmasti harkitsemaan. Myös Eloa ja iloa -sivustolle mietitään uusia käyttömahdollisuuksia, samoin sinne tehdyille tarinoille.

- Tämän kampanjan kokemukset ja parannusehdotukset otetaan huomioon seuraavaa kampanjaa suunniteltaessa. Ensi jouluun on vielä niin pitkä aika, että kaikki on mahdollista, Björkenheim naurahtaa.

Teksti: Johanna Haveri/Viestintä Oy Prowomedia