Nyheter

Kvarken Ports vd: Vi är starkare tillsammans

3.11.2014
-

Kvarken Ports är namnet på Vasas och Umeås gemensamma hamn som drivs i det samägda bolaget Kvarkenhamnar Ab.

Kvarken Ports är namnet på Vasas och Umeås gemensamma hamn som drivs i det samägda bolaget Kvarkenhamnar Ab.

Den nya vd:n för Kvarken Ports, Matti Esko är ett rutinerat logistik- och hamnproffs, vars karriär fört honom runt världen bland annat som logistigansvarig på UPM.

– Möjligheten att få vara med och skapa något helt nytt gjorde mig intresserad av det här jobbet, säger Matti Esko.

Vasas och Umeås gemensamma hamnbolag inleder verksamheten den 1 januari 2015 och Esko började jobba med att starta upp bolaget den 1 oktober i år. Utöver Kvarken Ports finns det bara ett annat hamnbolag i världen som har verksamhet över landsgränserna – Malmös och Köpenhamns hamnbolag.

 

 

 

Kvarken Ports är Vasas och Umeås gemensamma hamnbolag
som inleder sin verksamhet den 1 januari 2015. Hamnbolagets nytillträdde
vd Matti Esko är imponerad över det intensiva samarbetet i Vasaregionen och över Kvarken.

 

Vasas och Umeås beslutsamhet och vilja att genomföra hamnprojektet imponerade på Esko.

– Inom ett halvår från att idén lanserades var bolaget bildat och inom ett år är verksamheten igång. Jag har aldrig sett ett så effektivt samarbetsprojekt mellan två städer, säger han.

– Jag överraskades också av det intensiva samarbetet både inom Vasaregionen och över Kvarken. Varje dag kommer någon och rycker mig i armen och vill berätta vad de har på gång. Tillsammans har man genomfört stora logistikprojekt som rederiet NLC Ferry och elektrifieringen av järnvägen, säger Esko, som är speciellt imponerad av företagen och aktörerna i energiklustret i Vasaregionen.

Bakom det gemensamma hamnbolaget finns behovet att utveckla logistikkorridoren mellan Ryssland och Norge för att stärka näringslivet i Kvarkenregionen. En annan orsak är EU:s beslut att offentliga hamnar måste bolagiseras.

De nuvarande hamnarna i Vasa och Umeå är båda små hamnar med EU-mått. Den nya gemensamma hamnen är tillräckligt stor för att klassas som en så kallad ”comprehensive port” i EU. En sådan klassificering ger klara fördelar till exempel i finansieringsbeslut och synlighet på EU:s kartor.

– Bolagiseringen till aktiebolag ger stora möjligheter att utveckla den kommersiella hamnverksamheten och hitta en tydlig profil. De totala fraktvolymerna kommer knappast att öka, så hamnens tillväxt hänger på hur vi kan konkurrera med andra, speciellt på Europatrafiken, säger Esko.

Att utveckla kommersialiseringen ser Matti Esko som sitt huvuduppdrag. Lönsamheten är god redan nu och bägge hamnarna går på plus.

– Hamnens viktigaste uppdrag är att finnas till för regionens näringsliv och hjälpa företagen att bli lönsamma. Men den ger också hyresintäkter till städerna, och efter bolagiseringen är målet att göra vinst och betala dividend till ägarstäderna, säger Esko.

Det nya hamnbolaget är spindeln i nätet på den logistikkorridor mellan Ryssland och Norge som Vasaregionen och Umeå med EU:s stöd är med och skapar.

– Det långsiktiga målet är att NLC (Nordic Logistic Corridor)-korridoren ska utvecklas till ett ekonomiskt, miljövänligt och effektivt transportstråk för regionerna i Finland, Sverige och Norge och skapa förutsättningar för fortsatta transporter säger VASEK:s logistikexpert Anna Måtts.

– Vasa stad har i många år utvecklat hamnen i Vasa och dess stödfunktioner för att möta industrins behov. Det arbetet ger en bra grund för vidareutveckling inom ramen för Kvarken ports, säger hon

 

 

Text: Mantra Communications