Kvarken Portsin toimitusjohtaja: Olemme yhdessä enemmän
Kvarken Ports on Vaasan ja Uumajan yhteisten satamien nimi. Satamia johtaa yhteisomisteinen yhtiö Kvarkenhamnar Ab.
Kvarken Ports on Vaasan ja Uumajan yhteisten satamien nimi. Satamia johtaa yhteisomisteinen yhtiö Kvarkenhamnar Ab.
Kvarken Portsin uusi toimitusjohtaja, Matti Esko, on kokenut logistiikka- ja satama-asiantuntija, jonka ura muun muassa UPM:n logistiikkavastaavana on vienyt häntä ympäri maailmaa.
– Tässä työtehtävässä kiinnostukseni herätti mahdollisuus päästä mukaan luomaan jotain täysin uutta, Matti Esko sanoo.
Vaasan ja Uumajan yhteinen satamayhtiö aloittaa toimintansa ensi vuoden alussa, ja Esko aloitti työnsä jo lokakuun alussa toiminnan käynnistämiseksi. Kvarken Portsin lisäksi maailmassa on vain yksi satamayhtiö, jolla on valtion rajat ylittävää toimintaa – Malmön ja Kööpenhaminan satamayhtiö.
Kvarken Ports on Vaasan ja Uumajan yhteinen satamayhtiö,
joka aloittaa toimintansa 1. tammikuuta 2015. Satamayhtiön uusi toimitusjohtaja
Matti Esko on vaikuttunut sekä Vaasan seudun sisäisestä että Merenkurkun
ylittävästä intensiivisestä yhteistyöstä.
Eskoon teki vaikutuksen Vaasan ja Uumajan yhteinen tahtotila satamaprojektin läpiviemisessä.
– Puoli vuotta idean lanseeraamisesta oli yhtiö perustettu, ja vuoden sisällä toiminta on jo käynnissä. En ole koskaan nähnyt yhtä tehokasta yhteistyötä kahden kaupungin välillä, hän sanoo.
– Yllätyin myös sekä Vaasan seudun sisäisestä että Merenkurkun ylittävästä intensiivisestä yhteistyöstä. Päivittäin joku vetäisee minua hihasta ja haluaa kertoa, mitä heillä on meneillään. Yhdessä on saatu hoidettua suuria logistiikkaprojekteja kuin varustamo NLC Ferry ja rautatien sähköistäminen, Esko sanoo. Hän on erityisen vaikuttunut Vaasan seudun energiaklusterin yrityksistä ja toimijoista.
Yhteisen satamayhtiön taustalla on tarve kehittää Norjan ja Venäjän välistä logistiikkakäytävää, jotta Merenkurkun seudun elinkeinoelämä vahvistuisi. Toinen syy on EU:n päätös yhtiöittää julkiset satamat.
EU:n mittapuulla Vaasan ja Uumajan nykyiset satamat ovat molemmat pieniä. Uusi yhteinen satama on tarpeeksi suuri luokiteltavaksi EU:ssa nimityksellä ”comprehensive port”. Tällainen luokittelu toisi selviä etuja esimerkiksi rahoituspäätöksissä ja paremmassa näkyvyydessä EU:n kartoilla.
– Yhtiöittäminen osakeyhtiöksi tarjoaa suuria mahdollisuuksia kaupallistaa satamatoimintaa ja löytää oma selvä profiili. Kokonaisrahtimäärät tuskin tulevat lisääntymään, joten sataman kasvu riippuu kyvystämme kilpailla toisten kanssa, erityisesti Euroopan liikenteessä, Esko sanoo.
Matti Eskon näkemyksen mukaan hänen päätehtävänsä on kehittää kaupallistamista. Kannattavuus on hyvä jo nyt, ja molemmat satamat ovat plussalla.
– Sataman tärkein tehtävä on olla olemassa seutujen elinkeinoelämää varten ja auttaa niiden yrityksiä kannattaviksi. Se antaa kuitenkin myös vuokratuottoja kaupungeille. Yhtiöittämisen jälkeen tavoitteena on tehdä voittoa ja maksaa osinkoja omistajakaupungeille, Esko kertoo.
Uusi satamayhtiö on yksi osa Venäjän ja Norjan välisen logistiikkakäytävän ketjussa, jota Vaasan seutu ja Uumaja EU:n tuella luovat ja kehittävät.
– Pitkän tähtäimen tavoite on, että NLC (Nordic Logistic Corridor) -käytävä kehittyy taloudelliseksi, ympäristöystävälliseksi ja tehokkaaksi liikennöintiväyläksi Suomen, Ruotsin ja Norjan alueilla. Se luo myös edellytyksiä uusien jatkokuljetusten luomiselle, sanoo VASEKin logistiikka-asiantuntija Anna Måtts.
– Vaasan kaupunki on vuosia kehittänyt Vaasan satamaa ja sen tukitoimintoja, jotta ne kohtaisivat teollisuuden tarpeet. Tämä työ antaa hyvän perustan myös jatkokehittämiselle koko Kvarken Portsin puitteissa, hän toteaa.
Teksti: Mantra Communications