Kvarken Destinations vann Scandinavian Outdoor Award-pris
Botnia-Atlantica projektet Kvarken Destinations vinner SCANDINAVIAN OUTDOOR AWARD (SOA) -priset inom kategorin Best Inspiration. Utmärkelsen SOA TRAVEL delas årligen ut till resedestinationer eller turismföretag på basen av förra årets insatser.
Botnia-Atlantica projektet Kvarken Destinations vinner SCANDINAVIAN OUTDOOR AWARD (SOA) -priset inom kategorin Best Inspiration. Utmärkelsen SOA TRAVEL delas årligen ut till resedestinationer eller turismföretag på basen av förra årets insatser.
Även om ITB Berlin (världens största resemässa) ställdes in, sammanträdde juryn för Scandinavian Outdoor Award TRAVEL 2020 den 5 mars vid Scandic Berlin Potsdamer Platz. Juryn med sex medlemmar utgörs av internationella researrangörer specialiserade inom området outdoor och adventure -resande i Skandinavien samt av turism experter.
Juryns motivering för Kvarken Destinations pris lyder: ”Den gränsöverskridande turismen i projektet framstår som väldigt inspirerande, speciellt i tider av växande nationalism. Tack vare det gränsöverskridande projektet, har regionen vidareutvecklats och kan presentera sig på ett kraftfullt sätt. I bemärkelsen inspiration, betonade juryn även webbplatsen www.kvarkendestinations.com samt sociala mediakanaler som enastående.”
Bakom SOA TRAVEL står Nordic Marketing och MANDEL i Tyskland. Kvarken Destinations ser i och med utmärkelsen fram emot omfattande synlighet i press och social media i Tyskland, Österrike och Schweiz.
Årets vinnare inom 6 kategorier:
- INSPIRATION AWARD – Kvarken Destinations, Sweden & Finland
- DESTINATION AWARD – Ylläs, Finland
- PRODUCT AWARD – Vildmark i Värmland, Sweden
- DEVELOPMENT AWARD – St. Olav Waterway - A Nordic pilgrimage, Finland
- TRANSPORTATION AWARD – Bussring AS, Norway
- ACCOMMODATION AWARD – Hawkhill, Finland
Närmare information om SOA TRAVEL: http://www.scandinavianoutdooraward.travel
Kvarken Destinations webbplats, som riktar sig till researrangörer och resemedia, har tagits fram i samarbete med Jo Kommunikation och innehållet i webbsidans content bank med NordicTB.
Nya och större marknader tillsammans
Destination Kvarken (marknadsföringsnamn Kvarken Destinations) ska hjälpa exportmogna små och medelstora företag med fokus på besöksnäring att nå ut till nya marknader för ökad tillväxt och konkurrenskraft. Syftet är att öka antalet besökare på området som omfattar följande destinationsbolags verksamhetsområden; Visit Vasa, Visit Umeå, Höga Kusten, Visit Seinäjoki Region, Visit Kokkola, Visit Jakobstad region samt Visit Kristinestad.
Genom gemensamma och intensifierade insatser jobbar vi för att öka antalet researrangörer som tar med destinationen i sitt programutbud. Vi vill också väcka det mediala intresset för större synlighet för destinationen. Projektet har även starkt fokus på digitalisering, forskning och utveckling inom besöksnäring i regionen.
Läs mer och bekanta dig med material som hittills tagits fram på kvarken.org och bekanta dig med den mot researrangörer riktade hemsidan kvarkendestinations.com