Nyheter

Köttdisken - En saluhall på landet

30.10.2014
-

Isabella Asplund hoppade på trenden med närproducerad mat och öppnade affären Köttdisken i Malax. Starten har gått över alla förväntningar, trots att alla inte trodde på idén.

Isabella Asplund säger at många kunder blir förvånade när de ser att priserna i hennes butik inte är särskilt höga.

Isabella Asplund hoppade på trenden med närproducerad mat och öppnade affären Köttdisken i Malax. Starten har gått över alla förväntningar, trots att alla inte trodde på idén.

Vi har stämt träff med Isabella Asplund en onsdag eftermiddag halv ett, eftersom hon räknar med att det inte kommer att vara så många kunder i butiken då. Det visar sig vara fel – kunderna kommer in i en strid ström och det räcker en halv timme innan vi kommer igång med intervjun.

– Det har hela tiden varit mera kunder än jag hade vågat hoppas på, konstaterar Asplund.

Köttdisken öppnade dörrarna i början av sommaren 2014. Mellan 50 och 100 personer handlar i den lilla butiken i Malax varje dag, vid helger och högtider är kunderna ännu fler.

Konceptet är att sälja färsk, närproducerad mat av hög kvalitet. Det är främst kött, fisk och en del grönsaker som finns till salu, och en del av varorna är ekologiska. Affärsidén fick Asplund då hon själv jobbade i butik.

– Många kunder klagade över att utbudet var ensidigt och att allt var färdigt packat. Och jag höll med dem. Jag har alltid varit väldigt intresserad av bra mat och är också utbildad kock.

Idén började gro, och Asplund bestämde att det fick bära eller brista – hon skulle bli företagare. Hon lät sig inte avskräckas av att hon blev tvungen att investera tiotusentals euro i kyldisk, frysar, datorer och annan utrustning. Genom hela processen fick hon hjälp av VASEK, bland annat med affärsplan och startpeng.

– Vi tyckte affärsidén var spännande och ny, och den ligger precis rätt i tiden. Isabella är dessutom en typisk företagare: initiativrik, handlingskraftig och villig att ta risker, säger företagsrådgivare Mikael Hallbäck på VASEK.

De tre första dagarna som Köttdisken hade öppet var det kö utanför lokalen, så konceptet verkar ha gått hem hos ortsborna. Framförallt på lördagarna kommer många kunder också längre ifrån.

– Innan jag öppnade var det många som tvivlade och sa att det här aldrig kommer att löna sig, men de har fått bita sig i tungan. I och för sig hade jag heller inte själv vågat hoppas på så här många kunder.

 Vad kunderna uppskattar med Köttdisken varierar. För en del är det viktigaste att de får välja exakt rätt mängd av maten, anda uppskattar de ekologiska produkterna, medan det för vissa räcker med att köttet är inhemskt.

– Jag ser Köttdisken som ett komplement till vanliga livsmedelsbutiker, jag kan erbjuda sådant som de inte har.

Eftersom kunderna har varit fler än beräknat står 26-åriga Isabella Asplund nu inför nästa stora utmaning som företagare – hon håller på och anställer personal och har redan fått många ansökningar.

– Fast jag har öppet 10–18 så är jag här i butiken från halv sju på morgonen till sju på kvällen. Det ska bli skönt med lite avlastning, och dessutom kan vi börja ha öppet också på måndagarna.

Samtidigt håller Asplund också på och utvecklar sitt affärskoncept. Nyligen började hon med en salladsbar, och nästa steg blir att erbjuda en matkasse med utvalda råvaror och färdiga recept.

 

Text och bilder: Mantra Communications