Köttdisken - Kauppahalli maalla
Lähellä tuotettu ruoka on trendikästä, ja tähän trendiin Isabella Asplundkin tarttui ja avasi Köttdisken-lihakaupan Maalahteen. Alku on mennyt yli odotusten, vaikka kaikki eivät oikein uskoneetkaan ideaan.
Isabella Asplundin mukaan monet asiakkaat hämmästyvät nähdessään hänen liikkeensä hinnat, jotka eivät ole kovin korkeat.
Lähellä tuotettu ruoka on trendikästä, ja tähän trendiin Isabella Asplundkin tarttui ja avasi Köttdisken-lihakaupan Maalahteen. Alku on mennyt yli odotusten, vaikka kaikki eivät oikein uskoneetkaan ideaan.
Olemme sopineet tapaamisen Isabella Asplundin kanssa keskiviikko-iltapäivään puoli yhdeksi, koska hän on arvioinut, ettei silloin kaupassa ole niin paljon asiakkaita. Se osoittautuu vääräksi arvioksi – asiakkaita saapuu tasaisena virtana, ja kuluu puolisen tuntia ennen kuin pääsemme aloittamaan haastattelua.
– Asiakkaita on ollut koko ajan enemmän kuin olin edes uskaltanut toivoa, Asplund toteaa.
Köttdisken avasi ovensa alkukesästä 2014. Joka päivä tässä pienessä kaupassa tekee ostoksia viidestäkymmenestä sataan asiakasta, viikonloppuisin ja juhlapyhien aikaan vielä enemmän.
Konseptina on myydä korkealaatuista ja tuoretta lähellä tuotettua ruokaa. Lähinnä myynnissä on lihaa, kalaa ja vihanneksia, ja osa tuotteista on myös luomua. Liikeidean Asplund sai, kun hän itse työskenteli kaupassa.
Köttdisken ei tarjoa pelkästään lihaa, vaan myös tuoretta kalaa.
– Monet asiakkaat valittivat, että tarjonta oli yksipuolista ja että kaikki oli valmiiksi pakattua. Olin samaa mieltä heidän kanssaan. Olen aina ollut kiinnostunut hyvästä ruoasta ja olen myös koulutukseltani kokki.
Idea alkoi kehittyä, ja Asplund päätti, että kävi miten tahansa – hänestä tulisi yrittäjä. Hän ei antanut kymmenien tuhansien eurojen investointien pelottaa. Hankittava oli kylmätiskejä, pakastimia, tietokoneita ja muita laitteita. Koko prosessin ajan hän sai apua VASEKista, muun muassa liiketoimintasuunnitelman ja starttirahahakemuksen kanssa.
– Liikeidea oli jännittävä ja uudenlainen, ja se on juuri ajan hermolla. Isabella on lisäksi tyypillinen yrittäjä: aloitteellinen, tarmokas ja halukas ottamaan riskejä, sanoo yritysneuvoja Mikael Hallbäck VASEKilta.
Köttdiskenin kolmena ensimmäisenä aukiolopäivänä kaupan ulkopuolella kiemurteli jono, joten konsepti näyttää uponneen paikallisiin. Erityisesti lauantaisin moni asiakas tulee matkojenkin päästä.
– Ennen kuin kauppa avasi, moni oli epäileväinen ja sanoi, ettei kauppa tule ikinä kannattamaan. Mutta he ovat saaneet pyörtää puheensa. En kyllä itsekään olisi uskaltanut toivoa näin paljon asiakkaita.
Köttdiskenin ideana on olla kuten kaupat ennen vanhaan. Ruoka on lähituotettua ja pakkaamatonta, joten asiakkaat voivat itse valita kuinka paljon he haluavat.
Köttdiskenin asiakaat arvostavat eri asioita. Osalle tärkeintä on, että he saavat valita tarkalleen oikean määrän ruokaa, toiset arvostavat luomutuotteita, kun taas joillekin riittää se, että liha on kotimaista.
– Köttdisken täydentää mielestäni tavallisten ruokakauppojen valikoimaa. Minä voin tarjota sellaista, mitä niissä ei ole.
Koska asiakkaita on ollut arvioitua enemmän, on 26-vuotias Isabella Asplund yrittäjänä nyt seuraavan suuren haasteen edessä – hän on palkkaamassa henkilökuntaa ja onkin saanut jo useita hakemuksia.
– Vaikka kauppa on auki kymmenestä kuuteen, olen kuitenkin täällä aamuisin puoli seitsemästä aina iltaseitsemään. Joten on ihanaa, että saan vähän helpotusta työhön, ja lisäksi voimme pitää kauppaa auki myös maanantaisin.
Samanaikaisesti Asplund kehittää myös liiketoimintakonseptiaan. Äskettäin hän lisäsi Köttdiskenin tarjontaan salaattibaarin, ja seuraavana askeleena on tarjota ruokakassia, johon on valittu valmiiksi raaka-aineet ja reseptit aterian toteuttamiseen.
Teksti ja kuvat: Mantra Communications
Suomennos: VASEK