Nyheter

Konkreta resultat och väl underbyggda underlag

27.9.2019
-

Det treåriga MABA II-projektet (Midway Alignment Botnia Atlantica II) når sitt mål i slutet av september. Projektresultaten har sammanställts inför slutrapporteringen och de sista aktiviteterna genomfördes i somras. Förväntningarna för det gränsöverskridande projektet överträffades redan då man i god tid innan projektslut hann beställa den nya specialanpassade färjan.

Uusi laivaDet treåriga MABA II-projektet (Midway Alignment Botnia Atlantica II) når sitt mål i slutet av september. Projektresultaten har sammanställts inför slutrapporteringen och de sista aktiviteterna genomfördes i somras. Förväntningarna för det gränsöverskridande projektet överträffades redan då man i god tid innan projektslut hann beställa den nya specialanpassade färjan.

– MABA II har funnits till för att ta fram underlag, däribland underlag för beslut gällande både myndigheter och finansieringsinstitut. Dessa underlag har varit nödvändiga för att kunna ta juridiskt korrekta och finansiellt sunda beslut, berättar Kvarkenrådets direktör och projektledare Mathias Lindström.

Projektets huvudsakliga förväntade resultat förverkligades: preciserade strategier kring hållbara öst-västliga transportlänkar har utvecklats och underlag skapats för att myndigheter ska kunna fatta beslut om vidare åtgärder.

De sista månaderna av projekttiden användes till att dokumentera och informera nyvalda finska riksdagsledamöter och nyinvalda europaparlamentariker om processen och åtgärderna. Även påverkansarbetet mot nationella och EU-myndigheter kommer att fortgå ända till projektslut. Syftet med påverkansarbetet är att trygga regionens intressen i samband med TEN-T revision.

VASEK var med i MABA II som en projektpartner, och logistikexpert Riitta Björkenheim är väldigt nöjd med det ovanligt konkreta och lyckade projektet:

– MABA II-projekttiden har varit både lärorik och inspirerande. Hela tiden har det varit frågan om att skapa en större helhet, framförallt geografiskt sett. Det har handlat om hur vi tryggar Kvarkentrafiken innovativt och miljövänligt och samtidigt fungerar som en del av den globala världsekonomin.

Läs mera om MABA II-projektet

Baserat på Kvarkenrådets artikel

 

Taggar: